Nové elektrické motorky, mopedy a elektrokola

Elektrokolo GreyP - Foto:  Greyp Bikes

Elektrokolo GreyPFoto:  Greyp Bikes

Elektrokola jsou zde již delší dobu. Sériově vyráběné a dostupné elektrické motorky a mopedy teprve posledních pár let. Stejně tak možnost energetické rekuperace baterií elektrokola během brzdění nebo při jízdě z kopce. O těchto i některých dalších aspektech moderních a netradičních jednostopých vozidel se dočtete v článku.

Výkonná elektrokola / elektrické mopedy 

Příkladem hybridu mezi elektrokolem a elektrickým mopedem, tedy lehkou motorkou, která využívá ke svému pohonu výhradně baterie, je model M-1 od kalifornské firmy Bolt Motorbikes. V režimu mopedu/motorky má stroj výkon 5.5 kilowattu a může dosáhnout rychlosti až 64 kilometrů za hodinu (s dojezdem 48 kilometrů). 

Po přepnutí do hybridního či ekonomického režimu elektrokola poskytují jeho baterie výkon “jen” 1 kilowattu, s maximální rychlostí 30 kilometrů za hodinu a při dojezdu 80 kilometrů na jedno nabití baterie a bez šlapání. 

Jezdec přitom nemusí mít v Kalifornii řidičský průkaz pro motorky. Stroj je ovšem poněkud drahý, stojí asi 5500 dolarů. 

O něco vyspělejší hybrid mezi elektrokolem a elektrickým mopedem zvaný GreyP nabízí firma RIMAC Automotive. Ve výkonnostním plně motorovém režimu má stroj výkon 12 kilowattů a může dosáhnout rychlosti až 70 kilometrů za hodinu. V ekonomickém režimu elektrokola jeho baterie poskytují jen výkon 250 wattů, s maximální rychlostí 25 kilometrů za hodinu. 

Maximální dojezd stroje v tomto módu činí 120 kilometrů. Zvláštností stroje je ovšem možnost energetické rekuperace (dobíjení) baterie během brzdění nebo při jízdě z kopce a to až do velikosti příkonu 2 kilowatty. 

Plnohodnotné elektrické motorky 

Tesla e-bike - Foto: Antonio Serrano

Tesla e-bikeFoto: Antonio Serrano

Objevují se také první plnohodnotné, tedy standardně rychlé elektrické motorky. Např. rakouská firma Johammer nabízí model J1, který se pyšní dojezdem 150-200 kilometrů, při maximální rychlosti až 100-120 kilometrů za hodinu. Výkon motoru činí 11 kilowattů a pohonný systém stroje má možnost energetické rekuperace baterie. Displeje, zobrazující stav stroje a parametry jízdy, jsou umístěny na zpětných zrcátkách. Cena ovšem není právě malá, pohybuje se mezi 23 -25 tisíci euro. 

Králem v této kategorii je ovšem nepochybně lehký elektrický model LiveWire od značky Harley-Davidson, s výkonem elektromotoru 55 kilowattů, který dokáže akcelerovat z nuly na 100 kilometrů za hodinu za 4 sekundy. 

Může dosáhnout rychlosti nad 140 kilometrů v hodině, při dojezdu 80 kilometrů (firma chce však tuto veličinu zdvojnásobit). Stroj je velmi tichý a je určen zejména pro kratší jízdy ve městech. 

Existuje také koncepční návrh na technologicky progresivní elektrickou motorku v duchu firmy Tesla Motors, ten však nepochází od firmy samotné, nýbrž od nezávislého designéra Antonia Serrana. Hlavním výrobcem v této kategorii ovšem zatím zůstává firma Z Electric Vehicle se svými elektroskútry. 

Robot na motorce 

V říjnu loňského roku se v Tokiu odehrála známá motoristická přehlídka Tokyo Motor Show 2015. Firma Yamaha zde předvedla robotického humanoidního jezdce zvaného Motobot, který byl schopen řídit sportovní motorky téže značky a to až do rychlosti 190 kilometrů za hodinu. 

Člověk sice v současnosti umí jezdit na motorce rychleji, ale to se může v budoucnosti změnit ve prospěch robotů. Zatím však není jasné, jaké použití by podobná kombinace strojů mohla mít, kromě případné automatické humanoidní patroly na dálnici a samozřejmě kromě vývoje a technologických testů různých řídících systémů motorky. 

Zdroje: TechXplore, Tek Think, Serious Wonder, IndustryTap, Futurism, Popular Science 1, Popular Science 2, ZDNet, Interesting Engineering, Youtube, Yamaha, BBC, Tuvie, Project LiveWire, Z Electric Vehicle 

Autor:  Pavel Vachtl
Pořad: Leonardo Plus   |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: neděle 11:10; repríza neděle 21:10  |  Délka pořadu: 48 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Meteor

Nejodolnější živočich na Zemi

Můžete ji vysušit, převařit, topit v kapalném heliu, trápit mrazem nebo vyslat do vesmíru - všechno...

Příroda

Predátoři pomáhají kořisti k adaptaci na oteplení

Pokud čelí živočichové tlaku dravců, přizpůsobí se mnohem snáze i dalším nepříznivým vlivům včetně rostoucích...

Planetárium

Nový velký dinosaurus ze Sibiře a lidská oběť z řeckého Lýkaionu

Ovce jako „sekačky“ trávy, středověké hračky z Uherského Hradiště a problémy s fotografováním hvězd...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace