Vesmír11. května  2015 v 16:00

Jupiter, “čistič” vnitřní části naší sluneční soustavy

Planeta Jupiter - Foto:  NASA/JPL/Space Science Institute

Planeta JupiterFoto:  NASA/JPL/Space Science Institute

Podle nových simulací vědců z Kalifornské techniky (Caltech) a Kalifornské univerzity v Santa Cruz vděčíme právě čisticí funkci planety Jupiter v raných stadiích vývoje sluneční soustavy za dnešní stabilní život planety Země bez přítomnosti spousty rušivých vlivů. V celém procesu také účinkovala další velká planeta - Saturn.

Dlouho předtím, než se vytvořily planety Merkur, Venuše, Země a Mars, byla vnitřní část naší sluneční soustavy zaplněna spoustou těles, menších než Neptun, ale větších než Země, tedy tzv. superzeměmi. Tento prostor byl postupně vyčištěn díky výletu největší planety sluneční soustavy Jupiter směrem ke Slunci. Zatímco dnes Jupiter obíhá ve vzdálenosti asi 5 – 5,5 astronomických jednotek od Slunce (jedna astronomická jednotka je rovna dnešní průměrné vzdálenosti Země od Slunce), nejmenší vzdálenost Jupitera před více než čtyřmi miliardami let mohla činit pouze 2,5 astronomické jednotky. To mělo při obrovské gravitační Jupiterově síle značný vliv na tělesa, která tehdy obíhala uvnitř jeho dráhy.

Vliv Jupitera na sluneční soustavu pak vypadal zhruba následovně: velká spousta menších těles (planetesimál) pak byla jeho gravitací převedena na vysoce excentrické a nestabilní dráhy, přičemž tato tělesa jako mocné projektily často útočily na velká tělesa na stabilních kruhových drahách. Ve velké části případů došlo k rozbití velkých planet, ke ztrátě energie většiny úlomků a pádu většiny srážejícího se materiálu směrem do Slunce. “Zameten” byl i meziplanetární vodík v této oblasti. Sám Jupiter mohl být během tohoto nestabilního vývoje vtažen velmi blízko ke Slunci silou vnitřního plyno-prachového disku, kdyby ho v dostatečné vzdálenosti od Slunce nezadržela rezonanční gravitační síla další velké planety - Saturnu.

Simulace vědců z Kalifornské techniky - před více než 4 miliardami let mohla činit vzdálenost Jupiteru od Slunce pouze 2,5 astronomické jednotky. To mělo při obrovské gravitační Jupiterově síle značný vliv na tělesa, která tehdy obíhala uvnitř jeho dráhy - Foto:  K. Batygin/Caltech

Simulace vědců z Kalifornské techniky - před více než 4 miliardami let mohla činit vzdálenost Jupiteru od Slunce pouze 2,5 astronomické jednotky. To mělo při obrovské gravitační Jupiterově síle značný vliv na tělesa, která tehdy obíhala uvnitř jeho dráhyFoto:  K. Batygin/Caltech

Jupiter a Saturn také vyházely většinu materiálu mezi svými drahami ven ze sluneční soustavy. K čištění vnitřní části mohly přispět také superzemě uvnitř dnešní dráhy Země, které proces čištění samy později nepřežily. Tento model mimo jiné objasňuje, proč na rozdíl od většiny jiných planetárních soustav ve vesmíru nemáme ve vnitřní části sluneční soustavy žádné velké planety, jen několik těles maximálně do velikosti a hmotnosti Země, které se tomuto Jupiterově “čištění” vyhnuly. Naše sluneční soustava přitom brzy po svém vzniku nemohla vypadat příliš jinak než typický planetární systém. Proč se to tedy nakonec změnilo?

K tomu došlo pravděpodobně proto, že Země, Mars, Venuše a Merkur vznikly (ze zbytků materiálu a 100-200 milionů let po vzniku Slunce) až potom, co „první generaci” vnitřních planet Jupiter zničil a vyčistil vnitřní část sluneční soustavy. Kdyby se tak nestalo, dráha případné Země by pak byla neustále narušována gravitačními vlivy sousedních velkých planet a buď by skončila příliš blízko Slunce, nebo by naopak mohla být vržena až do mezihvězdného prostoru. V každém případě bychom si pak života na Zemi příliš neužili. Z toho zároveň plyne, že sluneční soustava našeho typu a planeta typu Země jsou ve vesmíru velmi vzácné.

Zdroje: Phys.Org, Scientific American, PNAS