Víkend ozdobí Perseidy

Kometa 109P Swift-Tuttle při svém návratu v roce 1992 - Foto: Chris Cook

Kometa 109P Swift-Tuttle při svém návratu v roce 1992Foto: Chris Cook

Na víkendové noční obloze bude za příznivých podmínek vrcholit každoroční meteorický roj Perseid. V ranních hodinách podívanou doplní planety a Měsíc.

V nocích z pátka na sobotu a především pak ze soboty na neděli budeme moci pozorovat narůstající aktivitu meteorického roje Perseid. Maximum roje sice nastává až v neděli 12. srpna odpoledne, nicméně díky pozvolnému nárůstu počtu meteorů v průběhu několika dní před maximem se je vyplatí pozorovat i v předchozích nocích. Po dvou letech při pozorování příliš neruší Měsíc, který by svým svitem jinak přezářil většinu slabších meteorů. Měsíc se bude nacházet v souhvězdí Býka na ranní obloze ve společnosti dvou jasných planet – Jupiteru a Venuše.

Poloha radiantu roje Perseid - Foto: Petr Horálek

Poloha radiantu roje PerseidFoto: Petr Horálek

Roj komety Swift-Tuttle
Jako každý pravidelný meteorický roj je i tento způsoben každoročním průchodem Země skrz prachovou stopu, kterou po sobě nechala nějaká kometa. V případě Perseid jde o kometu Swift-Tuttle, kterou v roce 1862 objevili nezávisle na sobě dva američtí astronomové. Ledoprachové, přibližně 30 kilometrů veliké jádro komety, se ke Slunci vrací každých 130 let. Naposledy tomu bylo v roce 1992, na další návrat si tedy počkáme ještě více jak století. Perseidy, vylétávající vlivem perspektivy z bodu v souhvězdí Persea (zvaného radiant), nám ji však každoročně připomínají. A to poměrně štědře – v době maxima spadne za hodinu až 60 meteorů. Výjimečně může frekvence krátkodobě i několikanásobně narůst.

Nejvíc meteorů v neděli
Mezinárodní meteorická organizace předpovídá maximum roje na neděli 12. srpna mezi 14. a 16. hodinou středoevropského letního času. To je ještě Slunce nad obzorem. Souhvězdí Persea navíc do vhodné výšky nad obzor stoupá až po 22. hodině. Vzhledem k tomu, že Perseidy mají pozvolný nárůst aktivity, který je po maximu následován prudkým útlumem, zcela zaručeně se vyplatí pozorovat už noci předtím. Zejména pak v noci ze soboty na neděli, kdy bude stoupat jak frekvence meteorů před maximem, tak i radiant, s jehož narůstající výškou se větší počet padajících meteorů octne nad obzorem a nikoliv pod ním. Přibližně po 1. hodině ranní už bude trošku rušit svit Měsíce, který vyjde nad obzor kolem půl jedné ve fázi tří dní po poslední čtvrti. Úplně nejlepší – kvůli svitu Měsíce – tak bude pozorování mezi 22. hodinou noční a 1. hodinou ranní.

Záznam nejvyšší aktivity Perseid v roce 2004 - Foto: Fred Bruenjes

Záznam nejvyšší aktivity Perseid v roce 2004Foto: Fred Bruenjes

Planety jako dárek za výdrž
S východem Měsíce ovšem podívaná nekončí. Měsíc do 4. hodiny ranní vystoupí dosti vysoko nad obzor a se svou září částečně utlumí viditelnost zejména těch nejslabších meteorů. Ovšem s ním se nad východním obzorem objeví postupně i dvojice jasných planet – Jupiter a Venuše. Slabší Jupiter najdeme jen asi 2° vpravo nad Měsícem, bude tedy vycházet už krátce po půlnoci. Jasnější Venuše se nad obzor vyhoupne až po 2. hodině ranní. Mezi 3. a 4. hodinou ranní pak všechna tělesa dosáhnou dostatečné výšky nad obzorem pro dobré pozorování. Celá scenérie se navíc odehraje na krásném hvězdném pozadí v souhvězdí Býka a jeho dvou očima viditelných otevřených hvězdokup Hyády a Plejády. Kdo vydrží až do svítání před půl pátou ranní, s dobrým výhledem na východní obzor se mu rozloží i notoricky známé souhvězdí Orionu s jeho velkou mlhovinou M42 pomyslně zdobící jeho meč.

Několik tipů pro fotografování
Možná přemýšlíte, jak si všechny ty krásy víkendového nebe zvěčnit. Není to těžké. Potřebujete k tomu foťák s nastavitelnou expozicí, vhodným objektivem a stativ. Foťák upevněný na stativ namiřte v době maxima roje do libovolného místa na obloze. Nastavte expozici na nejdelší čas, u zrcadlovek zpravidla 30 sekund. Pak s pomocí baterky manuálně doostřete objektiv na nekonečno a u foťáku nastavte vhodné ISO (okolo 800). Pak už jen foťte pořád dokola, dokud se vám při jedné z expozic přímo před foťákem neproletí jasný meteor.

Podobně si však můžete zvěčnit i ranní kompozici planet, Měsíce a hvězd Býka s Orionem. K tomu ale potřebujete širokoúhlejší objektiv a trochu citu pro experiment. Měsíc bude pro fotku pořád dost jasným objektem, je proto zapotřebí vhodně volit citlivost i expoziční čas. Nejlepší však bude kompozici zachytit až při svítání, kdy i obloha začne zjasňovat a zář Měsíce v ní trošku pobledne. Ideální by bylo zachytit jasný meteor i se všemi těmi objekty na ranní obloze. Své snímky pak můžete zaslat i na server České astronomické společnosti, který chystá k úkazu galerii. Úspěšný lov!

Autor:  Petr Horálek
Pořad: Nebeský cestopis  |  Stanice: ČRo Leonardo
Čas vysílání: Pořad jsme vysílali do 28. února 2013.

• 24. dubna  2015 v 15:00       rubrika: Vesmír

Země zplodila Měsíc se svým dvojčetem

Měsíc vznikl po srážce Země s planetou, která jako kdyby Zemi z oka vypadla.

• 24. dubna  2015 v 10:00     Audio  rubrika: Vesmír

Hubbleův teleskop slaví 25. narozeniny

Je to na den přesně 25 let, co raketoplán Discovery vynesl na oběžnou dráhu Země Hubbleův vesmírný teleskop - nejdražší a nejpilnější astronomický dalekohled, který kdy člověk vyslal do vesmíru.

• 23. dubna  2015 v 15:00       rubrika: Vesmír