Zprávy z vědy a techniky30. dubna  2012 v 15:00

Antibiotika působí na více generací

Jeanne Zehová, vedoucí publikované studie, sleduje štírka pod mikroskopem. - Foto: Mike Wolterbeek,  University of Nevada

Jeanne Zehová, vedoucí publikované studie, sleduje štírka pod mikroskopem.Foto: Mike Wolterbeek, University of Nevada

Podávání antibiotik může ovlivnit nejen pokusného živočicha, ale také jeho potomky. Dokazují to experimenty na třech generacích pavoukovců štírků.

Tetracyklin je širokospektrální antibiotikum, které se používá v humánní i veterinární medicíně. Mohou se jím však léčit také členovci, které napadli bakteriální parazité jako Wolbachia. Tetracyklin blokuje mitochondriální translaci. Současné studie naznačují, že vůči jeho působení mohou být citlivé nejen mikroorganismy, ale také spermie, jejichž bičík obsahuje velké množství mitochondrií. Experimenty na štírcích druhu Cordylochernes scorpioides toto podezření posilují.

Biologové z Nevadské univerzity vzali mláďata ze stejných snůšek a rozdělili je do dvou skupin, z nichž jednu každý týden od narození až do dospělosti ošetřovali dávkou tetracyklinu. Tím, že sledovali sourozence štírků, minimalizovali vliv genetických faktorů. Tetracyklin neměl žádný vliv na velikost a dospívání štírků, plodnost samic nebo počet spermií. Spermie ošetřených samečků (generace F0) však měly ve srovnání s kontrolními jedinci o 25 % sníženou životaschopnost. Stejný problém se projevil také u jejich synů (generace F1), kteří tetracyklin nikdy nedostali.

Podle vědců je to vůbec první demonstrace transgeneračního působení antibiotik. Tetracyklin zřejmě způsobuje epigenetické změny, které ovlivňují expresi genů a předávají se z otce na syna. Ve třetí generaci štírků (generace F2) se vliv tetracyklinu už neprojevil a spermie vnuků samečků ošetřených tetracyklinem měly stejnou životaschopnost jako u kontrolní skupiny.

Zdroj: ScienceDaily, Scientific Reports