Bakterie mohou vyvolat systémový lupus

Laboratorní myši, ilustrační foto - Foto:  Uživatel: Rick Eh?, licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported

Laboratorní myši, ilustrační fotoFoto:  Uživatel: Rick Eh?, licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported

Chronická přítomnost bakterií stafylokoků může být rizikovým faktorem lupusu. Naznačují to experimenty na laboratorních myších.

Systémový lupus erythematodes patří mezi autoimunitní onemocnění, u kterých imunitní systém napadá svého vlastního majitele. V tomto případě může být postižena kůže, klouby i vnitřní orgány včetně ledvin a srdce. Příčiny vzniku lupusu zůstávají neznámé. Zdá se však, že u geneticky disponovaných lidí jej mohou spustit různé faktory: infekce, určité léky a dokonce i sluneční záření. Nová studie z Mayo Clinic poukazuje na možnost, že jednou z příčin rozvoje lupusu může být chronická přítomnost bakterií Staphylococcus

Tyto bakterie žijí na pokožce i nosní sliznici, kde mohou chronicky přetrvávat po velmi dlouho dobu. Experimenty na laboratorních myších naznačují, že jejich přítomnost aktivuje autoreaktivní bílé krvinky ze skupiny T lymfocytů. Ty jsou normálně utlumeny do klidového stavu, ale po aktivaci se „vzbudí“ a začnou napadat organismus. Vědci myším podali nízké dávky bakteriálního superantigenu označovaného jako enterotoxin B. Vyvolali tak u nich systémové autoimunitní onemocnění s příznaky lupusu a tvorbu protilátek podobných těm, jaké kolují v krvi pacientů trpících systémovým lupusem. Dalším krokem výzkumu bude, jestli na přítomnost superantigenu stafylokoků stejným způsobem reagují i lidé.

Zdroj: Mayo Clinic, Journal of Immunology

Autor:   redakce ČRo Leonardo
Pořad: Monitor  |  Stanice: ČRo Leonardo
Čas vysílání: Pořad jsme vysílali do 28. února 2013.