Kniha zapsaná do DNA

Schody jako DNA, ilustrační foto - Foto: Artyom Korotkov, Stock Exchange

Schody jako DNA, ilustrační fotoFoto: Artyom Korotkov, Stock Exchange

Do každé buňky našeho těla se vejde kompletní lidský genom, který tvoří 6 miliard písmen DNA. Není proto divu, že kód života zaujal vědce jako skvělé paměťové médium, které umožňuje spolehlivý zápis obrovského množství dat.

Ačkoli kniha harvardského genetika George Churche vyjde knižně až 2. října, už dnes je k dispozici 70 miliard jejích kopií. A všechny se pohodlně vejdou na nehet od palce, váží totiž přibližně jeden pikogram. Za tímto těžko uvěřitelným počinem hledejte tým vědců z Wyssova institutu biomedicíny na Harvardské lékařské fakultě, vedený právě profesorem Churchem, spoluautorem knihy Regenesis (Znovuzrození). Tu vědci přepsali do písmen DNA, která dokáží číst i kopírovat. Nejedná se sice o první pokus o demonstraci obrovského potenciálu kódu života pro ukládání dat, Churchův tým se ale dostal zase o kus dál. S využitím sekvenovací technologie nové generace tentokrát přepsali do DNA 1000x větší množství dat, než se podařilo předtím. O úspěchu z Harvardu informoval prestižní vědecký časopis Science.

K uchování textu, obrázků a formátu knihy použili odborníci binární kód. Zápis, který vznikl, je velmi spolehlivý, srovnatelný se zápisem na DVD a dokonce spolehlivější než u počítačových hard disků. Hodí se však spíš pro archivaci, protože jednou zapsaná data už není možné měnit. DNA navíc nemá žádné zvláštní nároky na skladování. Při využití této metody by prý teoreticky bylo možné do čtyř gramů DNA uložit všechna digitální data, která lidstvo vytvoří za jeden rok.

Zdroj: Science

Autor:   redakce ČRo Leonardo
Pořad: Monitor  |  Stanice: ČRo Leonardo
Čas vysílání: Pořad jsme vysílali do 28. února 2013.