Na předváděcí akce firem dohlížejí v Liberci městští strážníci. Město tak bojuje proti "šmejdům"

11. listopad 2015

Město Liberec bojuje proti nekalým praktikám takzvaných šmejdů. Na podezřelé prodejní akce teď dohlíží městští strážníci. Jsou k dispozici seniorům, kteří by mohli být vystavení nátlaku, vulgárnímu chování nebo agresivitě prodejců.

„Spěchám do hotelu Liberec, kde za chvilku začíná podle městské policie podezřelá prodejní akce. Vidím, jak do salónku míří pět seniorů. Daleko jsem se ale nedostala. Hned v chodbičce mě zastavili dva prodejci a odepřeli mi vstup,“ popisuje redaktorka Eva Malá.

„Dovnitř nemůžete, nemáte pozvánku. Vypněte mikrofon. Zavolám na vás policii. Neprodáváme nic, jde o PR akci. Jste novinářka, jste zvědavá, ale mě to vůbec nezajímá…“ chová se agresivně muž před vchodem.
Eva Malá: „Ale pokud nemáte co skrývat, tak přeci není problém.“ Muž u vchodu: „To zkoušejte na někoho jiného. Tyhle rozhovory tady s vámi nepovedu.“

Eva Malá: „Já se chci dopátrat adresy nebo telefonu.“ „To je těžký, kolikrát to ani policie nevypátrá,“ odpovídá muž.

Na předváděcí akce firem dohlížejí strážníci

„Jsem moc ráda, že kousek za mnou stojí strážník Jiří Javorský. Dohlíží tu na to, aby senioři nedošli k újmě,“ konstatuje nakonec redaktorka.

„Chodí sem většinou důchodci. S většinou jsem tady u výtahu hovořil. Takže se mi svěřili, co kupují, jak kupují do domácnosti a tak to monitorujeme tady.“

Potvrzuje, že už měl v minulosti zkušenosti s tím, že by nějaká firma používala praktiky, které se označují jako šmejdské.

„Samozřejmě špatné zkušenosti, tím stylem donucovacím, podvodným. To procento rizika u těch starších lidí je tu stále. Nemají takovou tu reakci a nechají se napálit,“ vysvětluje strážník.

Po hodině čekání prodejní akce končí. Domů už míří i Helena Drahoňská z Liberce.

„Zavolali, že nás vylosovali. Manžel vyplňoval takovou plastovou kartičku. To jsou domácí potřeby, tak nám ukázali žehličku čtyři v jednom, parní hrnec,“ popisuje paní Drahoňská a pokračuje: „Ten vysavač byl za 85.000 korun, no. A dostala jsem nějaké kalhoty, to má být za 1.200 korun. Přijde katalog domů, no a buď si koupíte, nebo nekoupíte.“

Na některé praktiky prodejců se zaměřilo i komunitní středisko Kontakt. V současné době řeší první případy, kdy senioři s takzvanými šmejdy uzavřeli smlouvy po telefonu a přišli tak o tisíce korun.


autor: Eva Malá
Spustit audio