Cestování krajem bez stresu? V Liberci spustili centrální dispečink veřejné dopravy

3. říjen 2016

V Libereckém kraji dnes ráno (3. října) zahájil provoz centrální dispečink regionální dopravy. Zjednoduší cestování lidem i práci řidičům autobusů. Dispečink sleduje dopravu v kraji on-line každý den od čtyř hodin ráno až do půlnoci. Aktuální informace o odjezdech vlaků a autobusů ze zastávek zjistí cestující na internetu a v chytrém telefonu.

„Na monitoru s mapou vidíme všechny vozy, které v tento moment jezdí v Libereckém kraji a promítá se to i na vedlejší televizi, pak tady máme přehled zpráv, které se odesílají řidičům vozidel,“ popisuje systém Irena Kubáčková, dispečerka Korid LK, která operuje u centrálního mozku libereckého dispečinku.

„V případě, že vidím, že v místě je nějaký problém nebo třeba zpoždění, můžu kontaktovat řidiče a dát jim informaci, aby na sebe navzájem počkali,“ dodává Kubáčková.

Centrální dispečink v mobilu? Pro cestující znamená pohodovější cestování

Centrální dispečink využijí i cestující. „Webová stránka umožňuje zobrazit nejbližší zastávky podle aktuální polohy zařízení,“ vysvětluje Pavel Jaško z Korid LK a pokračuje: „Lidé se zdravotním hendikepem nebo maminky s kočárky tak vidí údaje o spoji a jeho aktuální polohu tak, jak se nám hlásí z trasy.“

Pracoviště centrálního dispečinku veřejné dopravy v Libereckém kraji

„V případě kalamit, když jsou velké odchylky od jízdního řádu, je potřeba zásah dispečera, který případ vyřeší a posoudí s ohledem na to, kolik cestujících by se zdrželo,“ doplňuje Jaško.

Centrální dispečink spolupracuje se všemi krajskými dopravci a spolupráce se domlouvá i s hradeckými a středočeskými dopravci.

autor: Eva Malá
Spustit audio