Lokomotivu jako dárek z Německa dostalo Technické muzeum v Liberci
Technické muzeum v Liberci má ve svých sbírkách od dnešního dne nový přírůstek. Je jím šestatřicetitunový kolos. Lokomotiva je darem z německého Muzea energetiky v nedalekém Hirschfelde. To končí svou činnost a část svých exponátů darovalo libereckému muzeu. Parní lokomotiva je v tuto chvíli největší a nejtěžší exponát Technického muzea. Její v uvozovkách přenesení z podvalníku, na kterém dnes nad ránem přijela, na pevné kolejnice trvalo téměř dvě hodiny.
Pracovníci specializované přepravní firmy nejprve lokomotivu zvedli čtyřmi hydraulickými zvedáky asi 60 centimetrů nad zem, následně odjeli s podvalníkem a snažili se přesně pod lokomotivu zasunout kolejnice. „Musíme ty pražce dát do absolutní roviny, aby lokomotiva stála na rovině,“ vysvětluje Jiří Voháňka ze specializované dopravní firmy.
Nakonec přece nastal drobný problém. „Protože ta zem tu není rovná a každý pražec je oproti základně v jiné výšce, musí se to poskládat tak, jak to odpovídá aktuálnímu terénu,“ popisuje Jiří Němeček, předseda spolku Technického muzea.
Stěhování ji ještě čeká
Cesta lokomotivy do Technického muzea v Liberci byla poměrně náročná. „Měli jsme z toho strašné obavy, když vyjížděli z areálu, bylo tam nezpevněné podloží, díry po plotě, který jsme museli demontovat,“ říká Němeček a pokračuje: „Na tomto celém projektu se podílelo zhruba patnáct lidí.“
Šestatřiceti tunová lokomotiva bude na provizorních kolejích stát do jara. Pak ji čeká ještě jedno stěhování, až pro ni v muzeu najdou definitivní místo.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Posudkem za miliony staženým z internetu se bude zabývat dozorčí rada pražského dopravního podniku
-
Zdražovat známky ani rušit pobočky nebudeme, za výplatu důchodů ale chceme víc, říká šéf pošty
-
Klíčová evropská jednání: čeští ministři na ně vesměs jezdí, výjimkou je šéf spravedlnosti Blažek
-
Muž, který nenávidí ženy? Případ Andrewa Tatea a ‚nebezpečí pro mladou generaci‘