Sebevraždu rozmlouvají lidem nejen policisté, ale i pracovníci operační linky liberecké záchranky

Na operační důstojníky Zdravotní záchranné služby Libereckého kraje se stále častěji obracejí lidé, kteří chtějí ukončit svůj život. Jen za minulý rok přijali na 160 telefonátů. Jednání s nimi je velmi složité. Špatný výraz nebo nálada v hlase by mohly způsobit, že se zabijí. I proto záchranáři spolupracují s policejními vyjednavači a psychology.

Na dispečinku záchranné služby slouží Michal Georgiev, i on má zkušenosti s vyjednáváním. „Na telefonní linku nám zavolala slečna, že si chce ublížit, že chce spáchat sebevraždu…komunikace byla strašně náročná. Vyjednávání trvalo hodinu a půl, než jsme zjistili, kde se slečna nachází.“ Dopadlo to dobře. Slečnu zachránili.

Každé vyjednávání má své specifikum. Není žádný mustr, že byste věděli, že ten člověk stojí na mostě, nebo naopak je zavřený za dveřmi. Chytáte se nitek tam, kde cítíte, že se o tématech chce bavit... Richard Kraus, policejní vyjednavač

Komunikace s lidmi, kteří mají sebevražedné sklony, je složitá. Proto záchranáři začali spolupracovat s policejními vyjednavači. „Nabídli nám, že se s nimi můžeme spojit. Dotyčného můžeme přepojit přímo na policejního vyjednavače, což je pro záchrannou službu velkým přínosem.“

Richard Kraus je policejním vyjednavačem 11 let. Rozmlouvá s lidmi, kteří chtějí ukončit svůj život nebo život někoho jiného. „Každé vyjednávání má své specifikum. Není žádný mustr, že byste věděli, že ten člověk stojí na mostě nebo naopak je zavřený za dveřmi,“ popisuje Kraus a pokračuje: „Chytáte se nitek tam, kde cítíte, že se o tématech chce bavit. Od témat, kde dotyčný reaguje negativně, je dobré ustoupit.“

Operační středisko liberecké záchranky. Za rok 2016 seoperační lince přijOperační středisko liberecké záchranky v roce 2016 přijalo na 160 telefonátů lidí, kteří chtěli skoncovat se životem

Vyjednávání ovlivňuje spousta proměnných – špatné počasí, délka nebo atypičnost případu. „Měla být ohrožena rodina, resp. děti, už tam hrozil výbuch, byla potřeba zjistit spousta informací. Po čtyřech hodinách se to podařilo vyřešit.“

Krizové situace řeší také policejní psychologové. Jejich úkolem je mimo jin i mluvit s oběťmi trestných činů nebo s pozůstalými. Vysvětlují jim další postup policie, co je bude čekat v rámci dalšího vyšetřování nebo podávají informace o přípravě pohřbu.

autor: Eva Malá
Spustit audio