Na Slet bubeníků do Nového Boru přijeli izraelští hudebníci, hrálo se před vyprodaným hledištěm
Nový Bor na Českolipsku už posedmé přivítal Slet bubeníků. Každý rok na podzim vyjíždí na turné několik bubeníků se svými zahraničními hosty. Letos to byli hudebníci z Izraele a Nový Bor je jediným městem, kde se v rámci turné koncertovalo dva dny po sobě. Vždy před vyprodaným hledištěm.
„Já jsem pravidelným návštěvníkem Sletu bubeníků. U mě to došlo tak daleko, že jsem si vloni objednal pod stromeček bicí soupravu. Aniž bych byl bubeník, tak mi manželka koupila bicí soupravu. Až tak moc mě to vzalo. Rajcuje mě to, když to vidím, je to úžasné," svěřuje se jeden z návštěvníků.
Účinkující se postarali o netradiční zahájení vystoupení tím, že s perkusními nástroji začali procházet mezi publikem. Energie, která šla z podia, byla úžasná a dokázala přimět publikum hned od začátku ke spolupráci. Návštěvníci, pro šest bubeníků a baskytaristu, potleskem nešetřili.
„My jsme dělali pořad pro brněnskou televizi a tam jsem si zval různé skupiny, umělce a často jsem s nimi i hrával. Od toho byl jenom krok, že bychom mohli udělat volné setkání bubeníků, těch největších raplů," vzpomíná zakladatel sletu multiinstrumentalista Pavel Fajt a dodává:
„Letos máme dva hosty z Izraele. Je to výborný basista, takový solitér, kterého podezírám, že na tu basu hraje dvacet hodin denně, protože ta prstová technika je neuvěřitelná - Alex Bershadsky. Je tu i hráčka na hand drum, což je takové kovové UFO, hraje i na perkuse a jmenuje se Liron Meyuhas."
Podle Miloše Vacíka, uměleckého vedoucího uskupení Tma Tam Batucada, se naturel hostů vždycky projeví při vystoupení:
„Jezdil s námi třeba Mohamed Bangoura, což byl bubeník z Guineje. Ten byl tak silnou osobností i hráčsky, že to celé strhával hodně na sebe. Tím to bylo hodně ovlivněné, bylo to hodně africké. Vždycky to vyplyne tak, že ten nový příchozí dodá ten svůj rukopis a my ho následujeme. Je to vlastně o propojování kultur."
Na jevišti je podle Miloše Vacíka prostor i pro improvizaci: „Ty věci mají nějakou kostru. Víme začátek, konec, nějaké signály uprostřed, ale myslím, že padesát procent je improvizace. Jsou tam sóla a na improvizaci je to hodně postavené."
Letošní Slet bubeníků se představí ještě v několika dalších městech. Příští rok by se do města skla bubeníci měli vrátit. Kdo ale bude tradiční sestavu doplňovat, je překvapením.