Školáci v Liberci se díky geohrám dozvědí, jaké to je být migrantem nebo jak zabránit suchu
Mapy většinou vytáhneme, když se chceme dostat z místa A do místa B. Hodně z nás přitom použije navigaci na chytrém telefonu nebo GPS v autě. S moderními mapami si ale taky můžeme hrát nebo se díky nim leccos užitečného dozvědět. I o tom jsou Dny geografických informaci GIS v Liberci. Školáci se na nich například hodně zajímali o mapy migrace a vzdělávací geohru nazvanou Cesta migranta.
„Kde třeba najdete ženy, co jsou zahalené? Třeba jste si přečetli na internetu o státu, odkud je nejvíce uprchlíků. Neslyšeli jste o tom? Irán? Ne, ne, ne. Kousek vedle. Sýrie? Ano, výborně. Přesně tak.“
Cesta migranta
Daniel a Jitka ze školy v Hodkovicích právě stojí u mapy migrace a podle fotografií žen a mužů, podle jejich oblečení, barvy vlasů a pleti určují, odkud k nám do Evropy přicházejí. Radí jim přitom studentky liberecké Technické univerzity.
„Tamto je typický Albánec, tady je slečna z Kosova. Ale může se to prohazovat, oni jsou si dost podobní. Ty národy jsou tam hodně promíchané.“
Školáci umístili fotografie migrantů do jejich domovských zemí na mapu Evropy, Afriky a Asie a teď se díky geohře Cesta migranta seznamují s příběhy lidí, kteří utekli před válkou nebo se prostě chtějí mít líp, než se měli doma. Hru spolu s kamarádkami vymyslela vysokoškolačka Karla Líbalová.
„Na začátku si vezmete jednu kupičku barevnou. Každá má svou cestu a příběh. Můžete být třeba žena, která se musí postarat o tři děti a dovést je do Evropy. Můžete jít třeba ze Somálka nebo z Libye. A cílem hry dostat se ve zdraví do Evropy. Může se vám stát, že můžete cestou přijít o peníze. Nebo zůstanete ve státě, ve kterém být nechcete nebo se dokonce vrátíte zpátky. Myslíme si, že tímto způsobem přiblížíme dětem, proč sem migranti jdou, ukážeme jim nějaké příběhy, vyzkoušejí si, jaké je to být v kůži migranta.“
Danieli, jak si postupoval? „ Tam byly různé otázky A, B. A my jsme si měli vybrat jednu z těch možností. Správné odpovědi nás pak dovedly do cíle. Baví nás to, že se něco naučíme a nemusíme sedět v lavicích s pery a sešity a že se to naučíme hrou.“
Díky hře mohou děti pochopit třeba i to, jak bojovat proti suchu
Děti se taky učily v rámci boje proti suchu plánovat na trojrozměrných mapách přehrady a protipovodňové poldry. Jan Jakš z útvaru architekta libereckého magistrátu jim dělal asistenta.
„To stanoviště se jmenuje Poručíme vodě. Snažíme se dětem vysvětlit úlohu vody v územních plánech. Jednak z pohledu povodní, jako byly u nás v roce 2010. A další věc je problém sucha, nedostatek podzemní vody. Takže školákům ukazujeme, jak se to dá řešit vhodným umístěním retenčních nádrží nebo suchých poldrů.“
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Schopnost Ruska někoho napadnout je výrazně omezena, reaguje na Putinův projev analytik
-
Nesdílím Koudelkovo paranoidní vidění světa, obhajuje Paroubek rozhovor pro proruský web
-
Hokejisté Třince porazili v rozhodujícím duelu České Budějovice 2:0 a zahrají si semifinále extraligy
-
Rusko chystá jarní ofenzivu, jen držet nám palce nestačí, naléhá Zelenskyj na západní dodávky