Spory o chystanou rychlostní komunikaci R 35

6. duben 2005

Odpůrci rychlostní silnice přes Český ráj se domohli svého. Liberecký kraj nechal vypracovat srovnávací studii variant této silnice. Občanští aktivisté jsou z ní ale zklamáni, proč? Studie srovnávala dvě hlavní trasy, kudy by rychlostní silnice s označením R 35 mohla vést. Severní z Turnova do Jičína a jižní oklikou přes Mnichovo Hradiště. Podle zpracovatele studie Pavla Kučírka jako nejlepší řešení vychází tak zvaná varianta B, tedy ta severní.

Pavel Kučírek: Bylo to hodnocené na základě čtrnácti kritérií a víceméně z těch všech hledisek vyšla zhruba ta severní varianta o deset procent lépe než ta jižní, protože málo platný, ta jižní je exaktně delší. Neřeší problém západního Podkrkonoší a to Semilska, které je dlouhodobě odříznuté, a proto ten kraj stagnuje.

Milan Brunclík: Proti severní variantě protestuje několik občanských sdružení a obcí na Turnovsku. Nelíbí se ani vedoucí správy chráněné krajinné oblasti Český ráj Lence Šoltysové.

Lenka Šoltysová: I po několika připomínkování už z minulých let, kdy jsme připomínkovali, že nikdo nehodnotí, jaký tato stavba bude mít vliv na barokně zachovanou krajinu od Turnova po Jičín a na raně barokní kompozici krajiny kolem Jičína, tak to zde opět není zmíněno.

Milan Brunclík: S výsledkem studie nesouhlasí také starosta Rovenska pod Troskami Pavel Koldovský.

Pavel Koldovský: Tato studie se oproti té první, kterou jsem poctivě přečetl dvakrát, jeví jako změť tabulek, kterým vůbec nerozumím a na konci, když jsem si přečetl písemné vyjádření, že nejlepší trasa je navržená trasa B, tak okamžitě se pro nás stala nepřijatelnou, protože tuto trasu jsme připomínkovali při minulém konceptu.

Milan Brunclík: A Markéta Kovaříková z Koalice občanských sdružení SOS Český ráj má výhrady i proti samotné studii.

Markéta Kovaříková: Na studii nám vadí, že nebyla v jednotlivých fázích zpracování konzultována ani s Občanskými sdruženími ani s obcemi, kterých se přímo týká. Ze studie nejsou zřejmé podklady, z kterých čerpal zpracovatel. Vytýkáme, že jsou v ní některé údaje nepřesné, zkreslené, leckdy slovní hodnocení neodpovídá výsledku, který je v té tabulce početně vyjádřen.

Milan Brunclík: Zpracovatel studie Pavel Kučírek se brání:

Pavel Kučírek: Ti, co upravovali texty, aby byly co nejvíc nejasný, no tak ten odstavec ztratil smysl. Některé připomínky a chyby vznikly právě tady tím servilním přístupem od strachu kraje tady k těm odpůrcům.

Milan Brunclík: Téměř osmdesátistránkovou studii mohou občané prostudovat i na internetových stránkách Libereckého kraje. Veřejné projednávání úředního plánu se uskuteční koncem května v Liberci. Jak říká hejtman Petr Skokan:

Petr Skokan: Kraj bude muset potom prostě rozhodnout, severní nebo jižní varianta, ale já si dovedu představit, že tak jako se cítí postižena města a obce na té severní trase, tak se na té jižní budou možná cítit taky, možná míň, to záleží na posouzení vlivu na životní prostředí, ale především co vím dopředu, že ta R 35 se v tom územním plánu někde objeví.

Argumenty zpracovatelů a kritiků srovnávací studie variant rychlostní silnice R 35 shrnul kolega Milan Brunclík. A jak už z té reportáže také vyplynulo, tak tím kolotoč kolem silnice zdaleka nekončí a proto jej budeme i dále sledovat.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Milan Brunclík
Spustit audio