Turnov chce vyhnat auta z centra města. Hledá optimální trasu silničního obchvatu

7. leden 2015

Až 16000 aut denně projíždí přes historické náměstí Českého ráje v Turnově. Lidem to vadí, přáli by si tam spíš pěší zónu, jako je například v Liberci. Město teď hledá způsob, jak auta z centra vyhnat, aby nedocházelo k dopravním kolapsům.

„Šílený, během pracovního dne od sedmi hodin je to ucpané,“ stěžuje si Turnovanka Dana. Podle ní se situace zhoršila po opravě silnice na náměstí a projevilo se to zrovna teď, kdy je kolem spousta odhrnutého sněhu.

„Tu silnici ještě zúžili, když se opravovalo, aby se prý nepředjíždělo. A když jedou dva kamiony nebo autobus, tak musí až ke kraji, kde to není odklizené a domy jsou zastříkané. Oranžová barva je pak šedá.“

Velitel Městské policie v Turnově Luboš Trucka musí spolu se strážníky dennodenně řešit na náměstí řadu přestupků, které souvisejí s dopravní přetížeností centra města.

Náměstí Českého ráje, Turnov

„Stavebně to náměstí a centrum Turnova nebylo nikdy uzpůsobené takovému provozu. Dalším aspektem je to, že centrum Turnova jsou školy, banky, obchody, které se musí zásobovat a bez aut se to neobejde,“ shrnuje Luboš Trucka.

Kdyby ale ubylo aut, které jezdí přes náměstí do Semil nebo Lomnice nad Popelkou, hodně by to místním pomohlo, připomíná starosta Turnova Tomáš Hocke z Nezávislého bloku. Podle něj město dříve spoléhalo na to, že dopravu odvede nová rychlostní silnice z Turnova do Jičína.

Ministerstvo dopravy ale od záměru ustoupilo a zatím se neví, jestli silnice vůbec bude. Proto si město zadalo u odborné firmy studii, která má navrhnout jiný obchvat.

„My v téhle chvíli tu studii připravujeme společně s Libereckým krajem. Měla by být alternativou pro to, kdyby se nestavěla komunikace 1/35 neboli S5 na Jičín. Může se stát, že se ta komunikace nikdy stavět nebude a nás ta doprava bude tížit stále. Takže obdobně, jako se Liberecký kraj spolu se státem snaží vytvořit rezervu pro tuhle komunikaci na Jičín, tak i my se snažíme vytvořit alternativu pro obchvat Turnova a přiblížení Semilska a Lomnicka,“ vysvětluje Tomáš Hocke.

Starosta věří, že se nějaký nový koridor najde. V okolních menších obcích se totiž čím dál víc zastavují okolní pozemky rodinnými domy a mnohdy velmi chaoticky.

„Většina těch obcí nemá územní plány, protože mají velká katastrální území a ten stát je nenutí k tomu, aby ty územní plány měli.“

Problém nastává právě ve chvíli, kdy chce sousední město stavět novou silnici. „Vždycky je špatné říct, my máme v Turnově dopravu a dohodíme ji do sousedních obcí, to není v pořádku. Takže my hledáme místo, kde by to co nejméně vadilo a to nebude jednoduché,“ dodává starosta.

Odborná firma má studii dokončit ještě teď v lednu a radní se dozvědí, jaké varianty obchvatu města připadají v úvahu.

Spustit audio