Osudy tanečníků baletu: Po třicítce je čeká třeba tvrdá práce za pásem
Většina profesionálních tanečníků utrpí během své kariéry vážný úraz, víc než tři čtvrtiny tanečníků baletu ukončí kariéru před dovršením třiceti let a jenom výjimečně tančí i po čtyřicítce, říkají statistiky. Před sametovou revolucí dostávali od státu důchody, dnes už podobná pomoc neexistuje. I proto se liberecké Šaldovo divadlo zapojilo do celorepublikového projektu Vstupenka, která pomáhá českému tanci.
Projekt inicioval Nadační fond pro taneční kariéru, který podporuje „vysloužilé“ profesionální tanečníky – pomáhá jim najít nové zaměstnání. Každý návštěvník prosincového benefičního představení úspěšného baletu a filmu Romeo a Julie zaplatil v ceně své vstupenky 50 korun, kterými mohl Nadačnímu fondu pro taneční kariéru přispět.
Balet je pro mladé do třiceti, pak je člověk zničený
„Odcházím z divadla, protože toto zaměstnání je hlavně pro mladé – do třiceti, pětatřiceti let, a člověk je zničený,“ říká člen baletu Divadla F. X. Šaldy Pavel Novotný, který ve svých sedmatřiceti tancuje už jednadvacet let.
Z baleťáka zahradníkem? Takové štěstí nemá každý
„Mám vysokou školu, kterou jsem si udělal v Českých Budějovicích, budu zahradníkem.“ Ale ne každý tanečník má štěstí, že ví, co bude dělat jako druhé povolání. „Většinou mají ti lidé konzervatoř, pak jdou do divadla jako profesionální tanečníci, a když skončí, tak většinou zůstanou buď na sociálce, nebo posléze, když najdou nějaké zaměstnání, tak je to buď pekárna, nebo jdou pracovat za pás,“ popisuje Novotný.
Odborná příprava tanečníka baletu trvá nejdéle ze všech umění
Slova člena libereckého souboru potvrzuje i šéfka baletu Šaldova divadla Alena Pešková. Podle ní je taneční kariéra vlastně velmi krátká. Budoucí tanečníci se na svou roli chystají i osm let. „Běžné je, že tanečnice je v pětatřiceti odepsaná a tanečník ve čtyřiceti. Před revolucí jsme si brali příklad ze Sovětského svazu, kdy byli tanečníci honoseni jako velké hvězdy a od pětatřiceti – čtyřiceti let dostávali slušný důchod.“
Situaci začal řešit až pražský nadační fond. „Nadační fond pro taneční kariéru se zabývá palčivým tématem, což jsou v uvozovkách důchody pro tanečníky, které neexistují,“ vysvětluje Pešková.
Romeo a Julie pomáhají
Nové baletní a filmové představení Romeo a Julie nebylo jako benefiční zvoleno náhodně. „Většinu představení v našem souboru nejsou tanečníci alternováni, takže kdyby se někomu něco stalo – a ta pravděpodobnost tu je, protože na jevišti se odehrávají třeba souboje s meči – ke zranění tedy může dojít, a co potom ten tanečník, který má před sebou půl roku, kdy se nemůže hýbat, nebo v nejhorším případě to, že nikdy tancovat nebude.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.