Lokomotiva Českého ráje v ohrožení! Parní „Babička“ potřebuje finanční injekci

20. duben 2017
Koktejl

Vyrobili ji před více než 100 lety. Řeč je o parní lokomotivě z Turnova, která v posledních letech patří k symbolům turistické sezony nejen v Českém ráji. Letos se parní „Babička“ ale zřejmě rozjede později, než bývalo zvykem. Ukázalo se, že její parní kotel potřebuje po pěti letech od posledního spravování znovu generální opravu.

„Už se začaly projevovat závady, se kterými se to nedá dál provozovat. Oprava kotle vyjde na šest set tisíc, takže sháníme korunky, kde se dá,“ říká Josef Semecký, předseda Klubu přátel železnic Českého ráje.

Generálka parní lokomotivy samozřejmě není jen dostatku financí, ale i o spoustě odpracovaných brigádnických hodin. Kotel museli nadšenci demontovat z rámu a odvézt do výtopny Zlíchov, kde mění všechny trubky, rozpěrky a další části. Ani v Turnově nezahálí. Opravují popelník, rozvod a některá ložiska. „Hlavní sezonu bychom ale chtěli odjezdit. Předpokládáme, že bychom mohli vyjet začátkem června,“ upřesňuje Semecký.

Turnovská parní lokomotiva byla vyrobená ještě za Rakousko Uherska v roce 1913, i když v českých zemích pro místní trať Senice na Hané – Litovel. V roce 1925 byla znárodněná a domovem jí bylo olomoucké depo. Od roku 1951 sloužila v cukrovaru v Bedihošti. „Po té byla odprodána zpátky ČSD do depa Česká Třebová do skanzenu, který nikdy nevznikl. Pak se dostala tamnímu přednostovi do Kořenova. V roce 1993 jsme ji převezli do Turnova na výstavu k výročí 90 let tratě Turnov – Jičín a po výstavě se rozhodlo, že se mašinka rozebere a zprovozní, což trvalo asi deset let,“ přibližuje Semecký stručně historii turnovské parní lokomotivy.

Po kolejích se s parní lokomotivou prohání třeba Bohumil Farský. „Nemá to žádný volant, ale řídí se to pákami. Není to vcelku složité, ale člověk musí mít trošku sílu, někdy se s tím trošku pereme,“ vysvětluje. Prakticky všechno ovládá tlakový vzduch. Aby se získal potřebný tlak, musí se zatopit dlouho před odjezdem. Takových pět až šest hodin. A protože turnovská mašina toho už hodně pamatuje, na jízdu ji chystají už den před akcí.

„Není to jen tak. Všechno se musí připravit. Naplnit kotel vodou, vyčistit rošty, připravit na zátop a pomalu roztopit,“ popisuje Farský přípravy. K tomu se může přijít na nějaké závady, na které je alespoň čas na opravu. Po roztopení pak mašinku přes noc už jen udržuje na tlaku. Drobná závada se dá opravit i cestou. „Může se stát, že začne někde utíkat vzduch nebo pára nebo je potřeba seřídit ložisko. To máte jako s autem, také se může porouchat na cestě.“

Turnovská lokomotiva
Spustit audio