V Česku prudce vzrostl zájem o pivo v plechovkách. Prodej lahvového neklesl

16. srpen 2017

Češi stále méně chodí na čepované pivo do restaurací a více nakupují pivo v obchodech. Tento trend se aktuálně odráží na prodejích plechovkového piva. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven se letos v červnu prodalo o 73 % piva v plechu více než před rokem. Prodeje lahvového piva přitom neklesají.

Čísla pivovarského svazu potvrzují také prodeje ve velkých obchodech. Třeba řetězec Kaufland za prvních sedm měsíců letošního roku už prodal o třetinu plechovkového piva více než za celý rok 2016. O růstu, byť méně výrazném, mluví také řetězce Globus nebo Makro.

Vyšší zájem o plechovky už samozřejmě zaregistrovaly i pivovary, potvrzuje Pavel Barvík, mluvčí Pivovarů Staropramen, dvojky na českém trhu. „My jsme na tento trend reagovali již v roce 2015, kdy jsme investovali více než sto milionů korun do nové plechovkové linky ve Staropramenu. Tato investice nám jednak rozšířila kapacitu výroby. Zároveň jsme tím rozšířili možnosti našich balení, to znamená druhů plechovek i jejich velikostí," řekl Českému rozhlasu Barvík.

Výrobní náklady pivovaru na pivo v lahvi a v plechovce jsou podle Barvíka podobné. „Co dělá vratnou lahev levnější, je samozřejmě ten fakt, že ji můžeme použít opakovaně. Proto je plechovkové pivo pořád trochu dražší než pivo ve vratných lahvích."

Podle Českého statistického úřadu byla průměrná cena světlého výčepního piva v lahvi v červenci 11,50 Kč. Stejné pivo v plechovce stálo 15 korun.

Jednička na českém trhu - Plzeňský Prazdroj - aktuálně v plechovkách prodává zhruba každé sedmé pivo, říká jeho mluvčí Jitka Němečková.

„Vzhledem k tomu, že se poptávka po plechovkovém pivu jak doma, tak i na zahraničních trzích neustále zvyšuje, rozhodli jsme se letos v červnu otevřít novou plechovkovou linku. Kapacita výroby plechovkového piva a dalších nápojů Plzeňského prazdroje se tak díky nové investici zvýšila téměř o tři čtvrtiny. Nová linka má kapacitu 40 tisíc plechovek za hodinu a umožňuje nám vyrábět nápoje v osmi různých variantách balení," vysvětluje.

Tedy nejen půllitrová balení, ale také třeba dvoudecová nebo litrová. Ačkoli roste prodej plechovek, neznamená to podle oslovených pivovarů a obchodů, že by kvůli tomu klesal prodej lahvového piva. Z podílu se ukrajuje jinde, a to v restauracích.

Jak ukazují data Českého svazu pivovarů a sladoven, dlouhodobě roste prodej baleného piva na úkor čepovaného piva v hospodách. To dříve tvořilo většinu prodaného piva v Česku, loni to ale už bylo méně než 40 procent.

„Pivo v plechovkách Češi preferují především kvůli jeho praktičnosti. Prim hraje skladnost, je snadno přenositelné, rychle se vychladí na správnou teplotu, pohodlně se otvírá, a co je také velký klad, že se obal nemusí vracet v místě prodeje," shrnuje důvody, proč roste obliba plechovkového piva, Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.

I s recyklací plechovek od piva se ale počítá. Podle údajů společnosti EKO-KOM počet speciálních kontejnerů na kovy v Česku roste, ke konci loňského roku jich bylo přes 3800.

Navíc v některých obcích se sbírají plechovky společně s plasty do jedné nádoby, například kvůli omezenému prostoru. Nejvíc piva ale stále Češi kupují v lahvích. Loni měl tento obal podíl na trhu 42 procent, u plechovek šlo jenom o šest procent.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.