Koktejl13. června  2017 v 07:00  

Parní „babička“ z Turnova začne vozit turisty až v červenci

Prastará lokomotiva z turnovského depa začne vozit turisty až o začátku letních prázdnin - Foto: Jaroslav Hoření

Prastará lokomotiva z turnovského depa začne vozit turisty až o začátku letních prázdninFoto: Jaroslav Hoření

Prastará parní lokomotiva Litovel, která patří k letním symbolům cestování nejen po Českém ráji, zahájí letošní sezonu se zpožděním. Může za to nutná generální oprava, kterou si vyžádal především propálený kotel. Ten už je sice hotový, ale na mašině je potřeba odpracovat ještě zhruba 500 hodin. Na koleje se proto stroj vydá až v červenci.

 

Parní babička se vydá na koleje později

Vložit na svůj web

Turnovská parní lokomotiva byla vyrobená ještě za Rakousko Uherska v roce 1913, i když v českých zemích pro místní trať Senice na Hané – Litovel. V roce 1925 byla znárodněná a domovem jí bylo depo Olomouc. Od roku 1951 sloužila v cukrovaru v Bedihošti. Dál putovala do České Třebové, odtud pak v 90. letech přes Kořenov do Turnova.

„Stále je to ve stavu rozpracovanosti. Skříňový kotel už je hotový, teď se opravuje válcový kotel,“ říká strojvedoucí Jindřich Jiřička, zatímco opravuje popelník, tedy zařízení pod kotlem parní lokomotivy. Nadšenci z Klubu přátel železnic Českého ráje se nepustili jen do kotlů, ale i rozvodů, pístu a křižáku, kde byla také vůle. 

Až se vše opraví, musí se to ještě složit dohromady, což na první pohled vypadá téměř nemožně. Ne ale pro pana Jiřičku. „Jsem vyučený na dráze jako zámečník kolejových vozidel a odjakživa jsem dělal na páře,“ vysvětluje s tím, že turnovská pára pro něj už není koníček, ale kůň. 

„Kůň“ za statisíce 

Generální oprava parní lokomotivy vyjde na víc než půl milionu korun, což je podle předsedy Klubu přátel železnic Českého ráje Josefa Semeckého částka odpovídající velikosti mašinky. „Díky akci HitHit, kterou organizoval kolega, se nám povedlo vybrat 230 000 korun, to nám, co se týká opravy kotle, dost pomohlo. Ta celková částka je skutečně adekvátní. Kdyby to byla velká mašina třeba jako Šlechtična, tak by to byly celkem dva až tři miliony,“ uzavírá Semecký.  

Čtěte také: Lokomotiva Českého ráje v ohrožení! Parní „Babička“ potřebuje finanční injekci

Strojvedoucí Jindřich Jiřička v turnovském depu - Foto: Jaroslav Hoření

Na mašině je zatím co opravovat, aby mohla celou sezónu sloužit turistům - Foto: Jaroslav Hoření

Autor:  Jaroslav Hoření
Pořad: Koktejl  |  Stanice: Liberec
 
 

Nové články v rubrice

Liberecký kraj
  silnice I/35, v katastru obce Liberec, okr. Liberec, pomalu jedoucí vozidlo údržby, levý jízdní pruh uzavřen, Od 24.06.2017 05:00 Do 24.06.2017 11:00, Kosení travních porostů ve středovém pásu
  silnice II/262 (ulice 9. května), Horní Police, okr. Česká Lípa, stavební práce, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhem, Od 24.06.2017 07:00 Do 15.07.2017 20:00, uzavírka provozu (částečná) na silnici ...
  ulice Hejnická, Liberec, okr. Liberec, stavební práce, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhem, Od 03.07.2017 00:00 Do 04.07.2017 23:59, Částečná uzavírka: 3.7.-4.7.2017 - 7:00 – 19:00; 1.8.-14.8.2017 ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace