Meteor7. října  2017 v 08:04

Jak zvířata vnímají magnetické pole

Ptáci poznají jih (i sever) i bez kompasu - Foto: Fotobanka Pixabay

Ptáci poznají jih (i sever) i bez kompasuFoto: Fotobanka Pixabay

Poznáte bez kompasu, kde je sever? Bez nápověd a pomůcek asi ne. A to si – my, lidé – říkáme „páni tvorstva“. Přitom ptáci, ale i některé jiné živočišné druhy, to umějí. Jak vlastně jejich kompas v hlavě funguje? A je vůbec v hlavě?

Příspěvky Meteoru 7. 10. 2017
01:16 Jak zvířata vnímají magnetické pole
14:45 Medvědi v Tatrách
22:50 Je nodosaurid objevem desetiletí?
27:54 Jelení říje na vlastní oči
40:18 Neúplná matematika
44:14 Zrcadlový test psů

Zvířata magnetické pole vnímají několika možnými způsoby. Na studium jednoho z nich se zaměřili badatelé z týmu doc. Martina Váchy z Ústavu experimentální biologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Zeptali jsme se ho v Meteoru na podrobnosti.

Jak zvířata vnímají magnetické pole. Medvědi v Tatrách. Je nodosaurid objevem desetiletí? Jelení říje na vlastní oči. Neúplná matematika. Zrcadlový test psů.

„Zkoumáme typ mechanismu, který je založený na citlivosti chemických reakcí na zemský magnet. Na ten je velmi citlivý protein kryptochrom a my jsme dokázali, že reaguje nejen na přítomnost magnetického pole, ale i změnu jeho směru,“ uvádí doc. Vácha.

Kryptochrom věda zná od konce devadesátých let 20. století a ví o něm, že jde o protein reagující na světlo. Zároveň s sebou nese možnost citlivosti na magnetické pole. Většinou se „kompas“ hledá v hlavě zvířat. „V centru pozornosti je zejména sítnice oka. Právě v ní se našel kryptochrom u mnoha druhů ptáků, savců, ale i u bezobratlých, například u octomilek. Můžeme ho však hledat i v buňkách mozku,“ vysvětluje doc. Vácha.

Kompas mají i rostliny

Možná je překvapivé, že „kompasový“ protein obsahují i některé rostliny. U těch ale plní jinou funkci než rozpoznávání severu a jihu. Je součástí jejich vnitřních hodin. „Ty dávají živočichům a rostlinám informaci a představu o čase, řídí jejich metabolismus a chování, takže třeba i když jsou někde v temném sklepě, tak chodí v určitou dobu spát a vstávat,“ dodává vědec.

Co vidí holubi?

O úžasných navigačních schopnostech nepochybujeme u ptáků, například u holubů. Napadlo vás ale někdy, co vlastně takový holub vidí? Nějaké siločáry či šipky směřující po obloze směrem k magnetickému pólu? Jistě to asi jen tak nezjistíme, ale existují různé vizualizace a výtvarná zpracování.

Čtěte také: Holubí kurzy navigace

„Může to být nějaký bod, skvrna, která se promítá přes to, co holub vidí. Ale jak je barevná? Je ostrá? Nevíme. Je dokonce možné, že ten signál odchází ze sítnice jinou cestou, a vůbec se tak nemusí projevovat po zrakové dráze. Například my máme ve zrakové dráze větší část neuronů věnovaných rozlišení barevnosti a detailů toho, co pozorujeme, ale separátní drahou jde informace o pozici v prostoru a o pohybech věcí,“ dodává doc. Vácha.

Železná síla skrytého oka

Jsou i jiná možná vysvětlení. Buňky podle nich vnímají směr magnetu pomocí částeček oxidu železa, magnetitu. Počítá se s tím, že jeho krystalky se natáčejí jako střelky kompasu. Problém ale je, že zatím nebyl prokázán žádný přímý kontakt mezi magnetitem a nervy. Některé důkazy nicméně naznačují, že tento typ orientace pravděpodobně existuje.

„Někteří živočichové se totiž orientují podle magnetu i ve tmě, a to by kryptochrom nedokázal. Je pravděpodobné, že zvířata používají dva nebo tři typy magnetických čidel,“ říká dále biolog. Podle některých teorií mají ptáci v zobáku inervované krystalky magnetitu a u včel se zase objevuje řada zpráv o tom, že by magnetoreceptory mohly mít v zadečku.

Příroda šla tedy zřejmě více směry a je možné, že zvířata mají hned několik typů recepce možná i pro jiné životní situace než je orientace v prostoru. Čím to je, že člověk takovou schopnost postrádá? Nebo tomu tak není? To si povíme v Meteoru příští sobotu.

Tento i ostatní záznamy pořadu Meteor najdete v našem Archivu pořadů.

Autor:  Petr Sobotka, Leona Matušková
Pořad: Meteor  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: sobota 08:05; repríza neděle 02:00  |  Délka pořadu: 52 minut

• 17. října  2017 v 08:04     Audio  rubrika: Meteor

Jak vidí jeleni?

Když někdo skvěle vidí, říká se, že má ostříží zrak. Tedy jako dravý pták ostříž. O jelením zraku se ale nemluví. Oprávněně? Asi ano. Jelen rozezná pouze dvě barvy, neumí zaostřit a nevidí prostorově. Jak to víme?

• 14. října  2017 v 08:04     Audio  rubrika: Meteor

Je člověk citlivý na magnetické pole? Možná ano!

Úžasnou citlivost na magnetické pole Země a schopnost navigace mají ptáci, ale i někteří další živočichové. Je možné, že kompas v hlavě měl v dávné minulosti i člověk nebo jeho předek? A jak je to dnes?

• 10. října  2017 v 08:04     Audio  rubrika: Meteor