Meteor4. února  2015 v 08:05

Pomozte obnovit ztracenou rotundu z 10. století v budově MFF UK v Praze

Rotunda krátce po objevu - Foto:  Matematicko-fyzikální fakulta UK

Rotunda krátce po objevuFoto:  Matematicko-fyzikální fakulta UK

Koho by tam napadlo hledat rotundu! A přece. V suterénu bývalého profesního domu řádu Tovaryšstva Ježíšova na Malostranském náměstí se při rekonstrukci našly zbytky původní rotundy. Historikové mysleli, že je ztracena. Teď bojují o její záchranu.

Ztracená rotunda je spojena s postavou svatého Václava. Stojí totiž na místě, kde se podle Vavřincovy legendy zastavilo čtyřspřeží koní převážející ostatky českého knížete.

Záhada výbuchu sodíku ve vodě vyřešena aneb jak se rodí vědecký objev. Únor v zrcadle pranostik. Zázrak Svatého Václava a ztracená rotunda. Ketamin jako objev pro psychiatrii. Jak se v genech liší člověk a šimpanz? Otravy olovem v Římě a Kutné Hoře.

Legenda praví

Někdy kolem roku 938 byla jeho rakev vyzvednuta z hrobu ve Staré Boleslavi a převážena na Pražský hrad. Ale málem tam nedoputovala. Koně se nechtěli hnout z místa. Ani čtyři páry volů s vozem nepohnuly.

Až teprve kajícné modlitby obrovského shromáždění lidu pomohly. A vozem pohnuli najednou jen dva volečkové.

Překvapivý objev

Nedivme se, že v místě takového zázraku vyrostla rotunda. Tu považovali historikové i archeologové po 376 let za ztracenou.

Záchrana unikátní památky
Projekt rekonstrukce už je zpracován. Zbývá sehnat finance: 80 % bude hrazeno z Norských fondů, 20 % musí zajistit dary. Sbírka MFF UK se už rozběhla. Za 14 dní se vybralo 140 000 Kč. Zapojte se i vy! Na stránkách www.nase-rotunda.cz najdete další informace.

Domnívali se, že zanikla beze stopy při budování jezuitského profesního domu. Ale 3. února 2004 byla v budově Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy na Malostranském náměstí objevena při rekonstrukci.

Informatikové jsou nadšeni

Sami matematikové a fyzici jsou z tohoto objevu nadšeni. A hlavně informatikové, jejichž katedra se nachází přímo v místech, kde stála rotunda svatého Václava. Mohou se pyšnit budovou s ohromnou historií.

Zachovalá dlažba rotundy - Foto:  Matematicko-fyzikální fakulta UK

Zachovalá dlažba rotundyFoto:  Matematicko-fyzikální fakulta UK

Románská dlažba

Z rotundy toho po těch 1000 letech mnoho nezbylo. Opukový vítězný oblouk, pozůstatky kruhového zdiva a kus dlažby. Ovšem tato románská dlažba je naprosto unikátní. Řadí rotundu svatého Václava k čelním památkám románského umění v Čechách.

Tajemný opukový kruh

Ve starší vrstvě pod podlahou byl nalezen ještě jeden zajímavý objekt. Část kruhu složeného z plochých opukových kamenů. Ví se, že pochází z 10. století. Ale neví se, k čemu sloužil.

Je o 100 let starší než samotná rotunda. Možná tedy označoval místo, kde se zastavili koně se svatým Václavem...

Poslechněte si záznam pořadu v iRadiu.

Autor:  Petr Sobotka
Pořad: Meteor  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: sobota 08:05; repríza neděle 02:00  |  Délka pořadu: 52 minut

• 19. září  2017 v 08:04     FotogalerieAudio  rubrika: Meteor

Minifarma se zvířátky dětem na dosah

Jaký je rozdíl mezi kozou a ovcí? Co od sebe odlišuje slípku a sněžnou sovu? Odpověď nemusí být kupodivu až tak zjevná. Jak se nejednou přesvědčili pracovníci slovenské minifarmy v Lubině nedaleko moravských hranic.

• 16. září  2017 v 08:04     Audio  rubrika: Meteor

Život na Zemi vznikl omylem

Je to jedna z nejstarších otázek lidstva. Jak vznikl život na Zemi? Odpovědi na ni hledají generace myslitelů, filozofů, fyziků, biologů i chemiků, každá jinými cestami a za pomoci jiných vědeckých nástrojů. Tématem...

• 12. září  2017 v 08:04     Audio  rubrika: Meteor

Spánkovou laboratoř mozek neoklame

Spánek je nejlepší lékař, říká se. Jenže někdy ani na něj není spolehnutí. Závažné problémy spojené se spaním pomáhají odhalit odborníci ve spánkových laboratořích. Jednu z nich jsme s Meteorem navštívili.