Meteor17. července  2018 v 08:04

Savci za dinosaurů žili nočním životem

Předkové tamarína vousatého patřili mezi první savce, kteří po vyhynutí dinosaurů začali „experimentovat“ s přechodem k plné denní aktivitě. - Foto: Brocken Inaglory, Wikimedia Commons,  CC BY-SA 3.0

Předkové tamarína vousatého patřili mezi první savce, kteří po vyhynutí dinosaurů začali „experimentovat“ s přechodem k plné denní aktivitě.Foto: Brocken Inaglory, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

Vymře jednou lidstvo? Zatím nevíme. Jisté je, že po každé epizodě velkého vymírání živočichů se otevírá prostor pro nové druhy, které se daným podmínkám lépe přizpůsobí. Až vymření dinosaurů, vládců druhohor, tak pomohlo savcům vyjít na denní světlo. Do té doby se především ukrývali v temných zákoutích, napovídají tomu vědecké studie.

Příspěvky Meteoru 14. 7. 2018
00:57 Savci za dob dinosaurů
06:37 První sonda u Marsu
11:45 Věc Makropulos v říši zvířat
18:01 Neznámá opice v čínském hrobě
26:40 Tajemný hrad v Karpatech

Skutečnými obávanými vládci druhohor byli obrovští dinosauři, zatímco savci včetně našich předků, zůstávali v jejich stínu. Studie týmu britských a izraelských vědců nyní nabízí důkazy.

Tajemný hrad v Karpatech. Savci za dob dinosaurů. První sonda u Marsu. Věc Makropulos v říši zvířat. Neznámá opice v čínském hrobě.

„Analyzovali anatomické znaky asi u 2400 druhů současných savců a počítačovým algoritmem udělali modely toho, co lze považovat za znaky denního nebo nočního způsobu života. Ukázalo to na jeden uzlový bod, na dobu před 66 miliony let, kdy došlo k rozvoji savců s denním způsobem života,“ uvádí v Meteoru odborník na dinosaury Vladimír Socha.

Uvedené číslo se přesně shoduje s datem, které se uvádí jako období, kdy dinosauři vymřeli. „Přesně před těmi 66 miliony let, kdy dinosauři vymírají, nastává krátké, pár milionů let trvající, přechodné období, kdy dochází k přechodu života savců k dennímu způsobu,“ říká Vladimír Socha.

Mezi prvními skupinami živočichů, kteří se uzpůsobili slunečnému světlu, byli vyšší primáti, včetně předků člověka. To, že jsme byli mezi prvními, by ostatně také mohlo vysvětlit, že dnes plně vnímáme spektrum barev, nejsme barvoslepí jako někteří jiní savci.

Zároveň to dokazuje, že savci nemohli konkurovat v druhohorním světě dinosaurům a jejich rozvoj byl umožněn až jejich vyhynutím.

Tento i ostatní záznamy pořadu Meteor najdete v našem Archivu pořadů.

Autor:  Petr Sobotka, Leona Matušková
Pořad: Meteor  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: sobota 08:05; repríza neděle 02:00  |  Délka pořadu: 52 minut

• 31. července  2018 v 08:04     Audio  rubrika: Meteor

Jak člověk udělal z vlka psa

Co má společného mops nebo čivava s vlkem? Na první pohled asi skoro vůbec nic. Přesto je spojuje stejná historie. Psi všech plemen se vyvinuli z vlka. Nejnovější genetické výzkumy odhalují zajímavé detaily.

• 28. července  2018 v 08:04     FotogalerieAudio  rubrika: Meteor