Česko, země zlodějům aut zaslíbená

10. červenec 2012

„Kolegové z ciziny nám pořád opakovali, že Česko je černá díra na kradená auta.“ Touto větou začalo setkání s novináři na ministerstvu vnitra. „Tak jsme udělali kontrolu na registrech vozidel a zjistili jsme, že je to ještě horší.“

Probrali se snad na ministerstvu z růžového snu? ptají se experti. Copak tohle zjištění je něčím objevné? Vždyť si o tom léta cvrlikají všichni vrabci. Ministerstvo na to má však po osmiměsíční kontrole na polovině registračních míst data. Fyzická kontrola kriminalistů nemine skoro tisícovku pochybných, pravděpodobně kradených aut. Nejsou to vozy levné, celková škoda je odhadována na 350 miliónů korun.

„Vozidla se budou posuzovat jednotlivě, budou probíhat úkony trestného řízení a některá auta se budou i odebírat současným majitelům,“ říká Robert Šlachta, ředitel Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu.

„Všechny poznatky z této akce, které jsou shromažďovány, budou sloužit k dalšímu rozpracování,“ dodává. Rozpracováním je myšleno nejen to, že si policie dá pozor na úředníky, u kterých zjistili vyšší výskyt závadných registrací, ale také soubor opatření, aby se nemohly opakovat banality, kdy úředníkům stačí k registraci auta stránka vytištěná na kancelářské tiskárně.

„Na formuláři chybí veškeré ochranné prvky jako vodoznaky, mikrotexty a hologramy. Je to opravdu jednoduše rozpoznatelné, protože jsou tištěny na obyčejných inkoustových nebo laserových tiskárnách, které si může každý občan běžně koupit. Z 51 procent se padělky tvoří tak, že se naskenuje například malý a velký německý technický průkaz a potom se vyplní nebo podle potřeb upraví. Takhle triviálně to probíhá,“ popisuje Hubert Lang, který má zkušenosti se zkoumáním padělaných dokladů u cizinecké policie.

Opatření proti zlodějům aut nefungují

Když na takový falešný německý nebo rakouský techničák dostane auto oficiální české doklady, nemá už běžný kupující příliš mnoho šancí podvod odhalit. Právě kvůli tomu před lety vznikly takzvané evidenční prohlídky, které měly být výraznou komplikací pro zločince.

Opatření proti zlodějům aut jsou však naprosto nefunkční. Částečně i proto, že zatímco evidenční kontroly má na starosti ministerstvo dopravy, zápisy do registrů dělají úředníci placení obcemi.

„Domníváme se, že současná praxe je taková, že oni nepoznají, jestli dokument je padělaný. Nemají k tomu ani základní technické prostředky, jako je UV lampa nebo lupa,“ říká Jaroslav Hruška, jehož ústy ministerstvo vnitra slibuje, že svolá meziresortní schůzky, aby už nebylo možné kradená auta legalizovat tak snadno. Biti na tom jsou totiž zejména ti, kteří legalizovaný kradený vůz v dobré víře koupí. V případě, že policie najde původního majitele, auto mu pochopitelně vrátí.

Jak jsme říkali, dílčí výsledky kontroly na polovině registračních míst odhalily skoro tisíc problematických, zřejmě legalizovaných kradených aut. Buďte proto při nákupu auta z druhé ruky maximálně obezřetní.

autor: pek
Spustit audio