Místo 20 dnů oprav dálnice D1 jen polovina

30. červenec 2012

Pro motoristy jezdící po dálnici D1 máme dvě zprávy. Ta špatná říká, že na 90. kilometru u Humpolce se začíná opravovat vozovka. Ovšem máme i zprávu dobrou – podle našich informací by opravy namísto plánovaných dvaceti dnů mohly trvat jen poloviční dobu.

Na dálnici se bude pracovat celý den, proto by se původní dvacetidenní termín mohl výrazně zkrátit. „Jsme domluveni, že se bude pracovat od sedmi hodin ráno do sedmi až osmi hodin večer. V případě optimálních klimatických podmínek a žádných neočekávaných komplikací by opravy měly trvat deset dnů,“ informuje František Sedláček, vedoucí Střediska správy a údržby dálnic Bernartice.

Už od dnešního rána začaly mezi 87. a 90. kilometrem přípravné práce, to znamená, že se instaluje dopravní značení a žluté čáry, aby se doprava mohla převést do protisměru. „Podle posledních informací je předpříprava dopravního omezení směrem na Brno už hotová. Teď se dělá omezení směrem na Prahu a potom se doprava začne převádět do provizorních jízdních pruhů,“ popisuje Sedláček.

Potom se na místo naveze potřebná technika, aby se zítra v sedm ráno mohlo začít u Humpolce pracovat. Nejprve se vyfrézuje starý povrch a poté se bude pokládat nový asfaltový koberec. Uzavírky na naší nejfrekventovanější dálnici bývají v posledních letech, dá se říct, dynamické, protože podle intenzity dopravy se mění počet pruhů.

Před zúžením pamatujte na pravidlo zipu

Ve směru, kde se čeká hustší doprava, jsou k dispozici dva pruhy, v protisměru pouze jeden. „Od neděle do středy budou dva pruhy směrem na Prahu a jeden na Brno. Ve středu se situace obrátí a dva pruhy budou zachovány pro směr do Prahy, abychom eliminovali zhoršení dopravy,“ dodává Sedláček.

Připomeňme, že nejrychlejší způsob, jak zvládnout zúžení dopravy ze dvou pruhů do jednoho, je takzvané pravidlo zipu. To říká, že vozidla se až těsně před zúžením střídavě řadí do pokračujícího pruhu. Dřívější řazení, nebo naopak pouštění více aut nemá smysl a jízdu to jen zpomaluje.

Jak probíhá samotné přehazování pruhů? Na nějakou dobu se vždy musí vyblokovat střední pruh. „Pokud jsme v situaci, kdy jsou dva pruhy směrem do Brna, musí se provoz směrem do Brna svést pouze do jednoho pruhu a ve středním pruhu změnit dopravní značení. Trvá to asi tři až čtyři hodiny,“ uzavírá Sedláček.

Přehazování směru v uzavírce začínají silničáři dělat vždy po opadnutí ranní špičky, aby na odpoledne bylo vše připraveno.

autor: evk
Spustit audio