Profesionální řidiči stárnou

7. srpen 2012

Nákladní auto a na něm nápis: Hledáme řidiče kamiónů. Na našich silnicích to není ojedinělý obrázek. Kvalitních řidičů ubývá, a tak se zvyšuje věk mužů usedajících za volant nákladních aut i autobusů. Je důvodem jen pohasínající prestiž tohoto povolání, nebo stále vyšší nároky na profesionální řidiče?

Až čtvrtina řidičů nákladních aut je starší padesáti let, zatímco těch mladých do třiceti let je podle aktuálních statistik Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia jen patnáct procent.

„Důvod je ten, že nám chybí logicky jasný zdroj nových řidičů. Na druhé straně však konstantně odcházejí staří řidiči kvůli vysokému věku nebo změně profese,“ nastiňuje hlavní problém stárnutí profesionálních řidičů Tomáš Bicera ze sdružení ČESMAD Bohemia.

Mnozí profesionální řidiči nákladních aut po padesátce většinou z osobních důvodů přecházejí na autobus. „Průměrně odcházejí kolem 55. roku života. Chtějí mít víc volného času a také už nejsou tak časově flexibilní, aby mohli být třeba dva týdny mimo domov. Sledujeme trend, kdy za volantem autobusu sedí víc starších řidičů, než by teoreticky mělo být. Ti totiž jen nahrazují řidiče, kteří nejsou v mladších věkových kategoriích. Společnosti jsou proto nuceny zaměstnávat i 65leté řidiče na linkových autobusech,“ pokračuje Bicera.

Na profesionální řidiče jsou kladeny vyšší nároky

Důvody, proč je nedostatek profesionálních řidičů, jsou dva a úzce spolu souvisí. Jednak je poměrně složité získat takzvaný profesní průkaz a navíc samotná práce řidiče nákladní dopravy je stále náročnější.

Zdeněk Vambera řídí kamion ve svých 57 letech. Práce ho baví, ale předpisy a nařízení, například ohledně zajištění nákladu, podle něj často hraničí se šikanou.

„Řidič profesionál musí mít dobré fyzické, zdravotní, psychické, ale i odborné předpoklady. Musí znát sociální předpisy, musí vědět, jak se dodržují, musí znát, jaké má povinnosti a na druhou stranu práva,“ popisuje policejní rada se specializací na kamióny Pavel Nosek.

„Změnila se technologie, dopravní prostředky i způsob komunikace. Zároveň je tu větší náročnost na jazykovou vybavenost profesionálních řidičů,“ přidává další požadavky Tomáš Bicera.

Směrnice EU komplikují zisk profesního průkazu

Od roku 2008 je kvůli evropské směrnici náročnější získat takzvaný profesní průkaz. Nestačí mít jen oprávnění k řízení nákladního auta či autobusu, ale řidiči musejí projít základním výcvikem o délce 140 hodin – rozšířen byl na dvojnásobek a stojí nejméně dvacet tisíc korun. Tento postup pochopitelně nové zájemce odrazuje.

„Zatímco dřív, a teď nemám na mysli armádu Československé republiky, ze které se rekrutovali profesionální řidiči, vycházeli absolventi učebních oborů s řidičským průkazem a ihned se mohli stát řidiči, v současné době komplikuje jejich přísun do oboru časově i finančně náročné získávání profesního průkazu,“ vysvětluje Bicera.

Sdružení ČESMAD ve spolupráci se zhruba čtyřicítkou středních odborných škol zapracovalo povinné školení do výukového programu příbuzných oborů, takže opět mohou ze škol vycházet i profesionální řidiči. Rekvalifikační kurzy včetně zmíněného školení nabízejí také úřady práce.

autor: evk
Spustit audio