Kamióny, nebezpečí na silnicích?

16. srpen 2012

Jen třetina motoristů bere kamióny na silnicích jako běžnou součást provozu. Jak dále vyplynulo z naší internetové ankety, dalších 16 procent řidičů k nim má respekt, ovšem většina vnímá nákladní auta jako nebezpečí.

No, pokud mají zkušenosti s řidiči kamiónů jako tento mladý řidič, nemůžeme se divit. „Jednou na mě řidič kamiónu vyběhl s montpákou kvůli tomu, že se mu zdálo, že jedu pomalu. Jel za mnou a blikal na mě, ale já jsem nezrychloval. Potom mě tedy předjel, zablokoval celou dopravu a začal mě honit po ulici s montpákou v ruce. To se mu však nepovedlo,“ vypráví svůj příběh jeden mladý řidič.

„Snažil jsem se mu potom ujet, ale na dalších světlech mě opět dohonil a hodil po mě do křižovatky tu montpáku. Řidič byl maďarské národnosti, tak možná jejich horká hlava tu sehrála svou roli.“ Snad jen proto, že byl klidné povahy, neskončila tato příhoda nějakou potyčkou.

Někdo se jich bojí, jiný je neřeší

Většina lidí však vnímá nákladní auta jako nebezpečí spíš podvědomě. Ne, že by s nimi měli nějakou negativní zkušenost.

„Řidiči nákladních aut nejezdí tak, jak by měli. Přijde mi, že zneužívají to, že jejich auta jsou větší a těžší.“
„V naší republice je to nebezpečné. V zahraničí je to něco jiného. Tam jsou ohleduplnější.“
„Samozřejmě mi vadí.“
„Horší jsou většinou mladí řidiči kamiónu než ti starší, protože mají menší zkušenosti,“ odpověděli řidiči dotázaní v naší anketě.

Nic totiž není jenom černé, nebo bílé, hodně to záleží na lidech. Pochopitelně však máme tendenci takzvaně házet všechny do jednoho pytle. Například naše motohlídka nemá s kamióny žádnou špatnou zkušenost. „Vůbec ne. Za celou dobu, co jezdím, jsem žádnou zlomyslnost od řidiče kamiónu nezažila. Vnímám je jako vstřícné a šikovné řidiče, prostě profesionály. Na rozdíl od některých řidičů osobních aut vám jen tak do cesty nevjedou,“ vzpomíná Dominika Nováková.

40tunový kolos jen tak nezastaví

Řidiči kamiónu to vůbec nemají jednoduché. Z vlastních zkušeností to můžeme potvrdit. K takové hmotnosti je prostě potřeba mít velký respekt. Kamión, ať už naložený, nebo prázdný, prostě nedokáže zabrzdit tak rychle jako osobní auto. Potvrzují to i výsledky jednoho testu, ve kterém měly zastavit z 80kilometrové rychlosti různé druhy vozidel.

„Výsledky testu všechny překvapily. První zastavilo osobní vozidlo, až potom motorka, následoval prázdný tahač a jako poslední naložená 48tunová souprava. Rozdíl mezi nákladním a osobním vozidlem byl dost zásadní. Rozdíl mezi prázdným a plně naloženým nákladním autem byl kolem pěti šesti metrů,“ popisuje Vladimír Myslík z Volva.

Možná by tedy trochu vzájemné tolerance neškodilo. Podle policejního rady Pavla Noska je to jediná cesta, jak bez problémů zvládnout nástrahy současných silnic. „Současná moderní nákladní vozidla jsou vybavena všelijakými technologiemi pro zlepšení pasivní bezpečnosti, takže by se jich ostatní řidiči neměli bát. Navíc nákladní doprava jistě zrušena nebude. Zbývá tedy jediné – abychom se navzájem respektovali a chovali se ohleduplně,“ uzavírá.

autor: evk
Spustit audio