Kdy začne rekonstrukce D1? Možná už v říjnu

28. srpen 2012

Pokud jste v poslední době jeli autobusem z Prahy do Brna, tedy v pravém, hodně rozbitém pruhu dálnice D1, určitě jste si během cesty několikrát říkali, kdy už to konečně opraví. I my máme zkušenosti se špatným stavem naší nejvytíženější dálnice, a proto jsme zjišťovali, kdy se konečně na D1 začne něco dít.

V ideálním případě by to mohlo být v polovině října. V těchto chvílích probíhá druhé kolo tendru na zhotovitele, ve kterém jde už jen o cenu stavby. Zadání bylo rozesláno v červenci, to znamená, že obálky bude možné rozlepit 27. září. Jak mi dnes dopoledne potvrdil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák, během týdne by mělo být jasno, které ze 13 firem budou dělat první čtyři úseky rekonstrukce.

„Všichni splnili kvalifikaci, takže my teď pouze posoudíme cenu. Jelikož je to položkový rozpočet, musíme zkontrolovat, zda jsou ceny uvedeny správně. Počítám, že v horizontu jednoho týdne bychom měli rozhodnout, potom zbývá ještě 15 dnů na odvolání. K definitivnímu podpisu smlouvy by tedy mělo dojít kolem 15. října,“ uvádí Čermák.

Místo pěti úseků se budou opravovat jen čtyři

V první fázi se sice mluvilo o modernizaci pěti úseků, ale teď už jsou jen čtyři. Proč tato změna nastala? Jednoduše proto, aby to řidiči neměli tak komplikované. Skutečně je vydáno pět stavebních povolení, ale protože dva úseky u Velké Bíteše na sebe navazují, bude se opravovat jen jeden. Ještě není přesně jasné, který to bude. To závisí mimo jiné na tom, jak budou probíhat odvolání, protože se může termín zahájení rekonstrukce oddálit. Samozřejmě i počasí může ovlivnit, jestli se na dálnici bude něco dělat ještě letos.

„V případě, že by předpověď ukázala, že bude ještě měsíc hezky, zvládneme za tu dobu rozšíření dálnice v délce 4,5 kilometru na každém úseku. Pokud budeme vědět, že v polovině listopadu bude sněžit, nemá smysl se stavebními prácemi začínat,“ říká Čermák.

Na dostavbě dálnice D8, která byla kvůli ekologům na měsíc zastavena, by se ve čtvrtek opět mělo začít pracovat. Tato nucená přestávka však bude hodně nákladná, částka se pohybuje v řádu stamiliónů korun. Přesné číslo však ještě nějakou dobu jasné nebude, protože ŘSD všechno proplácet nechce.

Je to s podivem, ale zhotovitel, kterým je v tomto případě firma Eurovia, si k prokazatelným nákladům připočítává i velmi vysokou marži, přestože se na stavbě nepracovalo. „Za ŘSD jsem připraven zaplatit fakturu, která bude za náklady na ostrahu, za pronájem buněk a tak dále – zhotovitel na to bohužel má nárok, protože je vada na straně investora, že nemá stavební povolení. Ovšem nepřijatelné je pro mě to, že si k tomu firma bude přičítat obrovskou marži,“ uzavírá generální ředitel ŘSD David Čermák.

autor: evk
Spustit audio