Nový energetický štítek na pneumatikách si protiřečí

23. říjen 2012

Energetický štítek je docela dobrá věc. Při nákupu ledničky nebo myčky jistě srovnáváte písmena a hledáte A, nejlépe s několika znaménky plus, abyste si pořídili opravdu kvalitní věc. Teď se štítky budou povinně objevovat i na pneumatikách.

Podle legislativy by se takto označená kola měla prodávat až od 1. listopadu, ovšem v pneuservisech jsou už teď. Motoristy však nechávají štítky zatím chladnými. „Zatím to neřeší. Myslím si, že do širšího podvědomí se dostanou až na jaře příštího roku. Zákazníci se většinou dívají na hlučnost nebo na spotřebu paliva,“ říká majitel ostravského pneuservisu Daniel Špírek.

Na pneumatikářském štítku, který vypadá podobně jako ty na ledničkách, najdete tři základní kritéria hodnocení. Evropská unie vybrala až z padesáti různých hledisek účinnosti pneumatik ta, která ovlivňují jejich bezpečnost a ekologii.

„Patří mezi ně vliv na spotřebu pohonných hmot, přilnavost na mokru neboli valivý odpor jako základní bezpečnostní údaj a hlučnost pneumatiky. Použití těchto údajů by mělo zajistit, aby každá pneumatika splňovala alespoň minimální požadavky z hlediska bezpečnosti a vlivu na životní prostředí,“ vysvětluje Václav Beneš z občanského sdružení dTest.

První dvě kritéria jsou odstupňována podle písmen – nejlepší hodnocení je A, nejhorší G, a rozdíly mezi nimi jsou docela velké. „Rozdíl ve spotřebě paliva až 7,5 procenta může znamenat úsporu až tři sta eur a rozdíl mezi hodnocením A a G u parametru bezpečnosti až 18 metrů v délce brzdné dráhy,“ potvrzuje Katarína Ardová ze společnosti Goodyear.

Bezpečnost, nebo ekonomika? Toť otázka

Trochu zavádějící může být údaj o hlučnosti. Prakticky vždy je zde uvedeno 72 decibelů, ovšem rozhodující je počet vln vedle čísla: tři vlny znamenají přesně 72 decibelů, pneumatiky označené dvěma vlnami jsou až o tři decibely tišší a nejméně hlučné jsou pneumatiky s jednou vlnou, tedy pod 69 decibelů.

Štítky musí mít pneumatiky vyrobeny po 1. červenci letošního roku, a protože kritéria jsou nastavena hodně vysoko, ani ty nejlepší nedosahují hodnocení A, většinou jsou na kolech písmena E, F, občas C.

„Pneumatika v každém vyráběném rozměru je testována samostatně a poté jsou jí přiděleny hodnoty pro energetický štítek,“ říká Milan Hybš ze společnosti Nokian Tyres. Ale pozor, spotřeba a přilnavost jsou kritéria, která si tak trochu protiřečí.

„Pokud je pneumatika dobře ovladatelná na mokru, spotřeba je větší. Platí to pochopitelně i opačně, tedy čím horší ovladatelnost a bezpečnost na mokru, tím nižší spotřeba,“ zdůrazňuje automechanik Martin Ondřička.

Smysl štítkování tedy můžeme najít v tom, že si motorista může vybrat, jestli dá přednost bezpečnosti, nebo ekonomice jízdy.

autor: evk
Spustit audio