"Rychlobeton" - ne třicet, ale tři dni

11. červen 2008

Uzavírky a opravy, noční můry všech řidičů, zvlášť v době dovolených, kdy vrcholí motoristická sezóna. Jenže od jara do podzimu je ideální počasí pro používané technologie. Právě v těchto dnech na 115. a 125. kilometru naší nejfrekventovanější dálnice D1 probíhají opravy betonového povrchu. Díky unikátní technologii ale nebudou trvat obvyklý měsíc, začaly včera a skončí už zítra.

Jde o výměnu více než třicet let starých betonových desek, které se začaly v nejvíce exponovaných místech lámat. Mimochodem, beton je na dálnici D1 použit přibližně od Humpolce dál směrem na Moravu. Kdo po ní jede, změnu povrchu snadno podle drkotání zubů pozná. Při použití standardního cementobetonového povrchu by rekonstrukce a oprava trvala déle než měsíc. Díky speciálnímu betonu ale bude trvat pouhé 3 dny.

"Vyvinuli jsme ho vlastními silami, v našich laboratořích právě pro tyto účely, pro opravy menšího rozsahu na dálnicích s betonovým povrchem. Nechali jsem si ho certifikovat, potom ho schvalovalo Ředitelství silnic a dálnic na zkušebních úsecích a doposud jsme s ním opravili osm úseků na dálnici D1," vysvětluje Ondřej Šuch ze společnosti Skanska.

S tímto betonem se pracuje prakticky stejně. Hlavní roli ale hraje čas.

"Je to úplně stejná práce, jako když se pokládá beton s normálními vlastnostmi, jen je několikrát náročnější na koordinaci, čas a přesnost. Je to způsobeno jeho ruční výrobou. Specialisté musí naplánovat přesný časový harmonogram dodávek, beton rychle a velmi dobře položit, napenetrovat, a přesně uhladit s okolním povrchem dálnice, aby řidič nepoznal, že vjel na jiný povrch."

Celá oprava začala v brzkých ranních hodinách označením uzavírky a uzavřením opravovaného jízdního pruhu.

"Potom přijeli naši specialisté, vyřezali kus betonu o rozměrech přibližně 3x5, odstranili starý beton, vyčistili vzniklý otvor a posadili do něj speciální ocelové výztuže. Dále otvor začistili, penetrovali a potom přijel mix s rychletuhnoucím betonem. Následovalo položení betonu a vyhlazení speciální hladící lištou. Na závěr se do něj kartáči udělají, laicky řečeno, vrásky, které lépe odvádějí vodu při deštivém počasí. Nyní bude beton tuhnout do konečné pevnosti podle okolní teploty 16 - 24 hodin a po 24 hodinách už jen ŘSD odstraní dopravní značení a pruh bude volný."

Vše se ale musí opravdu přesně načasovat, protože se jedná o desítky minut.

"Ve chvíli, kdy by beton nevydržel být v požadovaném stavu s fyzikálními a hlavně chemickými vlastnostmi, tak by se mix musel vrátit a beton by se buď vyhodil, nebo použil jako běžně tuhnoucí."

Bohužel, rychletuhnoucí beton má ale omezení ve velikosti opravy.

"Je to stejné, jako když se pokoušíte přilepit sekundovým lepidlem dva velké kusy dohromady. Nezvládnete to. Rychletuhnoucí beton je přizpůsoben spíše na menší povrchy."

A dobrá zpráva na závěr. Kdo z vás se chystá o víkendu na dálnici D1, uzavírky na 115. kilometru směrem na Prahu a na 125. směrem na Brno zítra skončí.

autor: pgj
Spustit audio