Prodej nových aut v říjnu klesl

7. listopad 2008

Ještě nikdy nebyla nová auta tak levná jako právě teď, přesto lidé i firmy váhají s jejich nákupem. Podle aktuálních statistik Svazu automobilového průmyslu se v říjnu prodalo o tři procenta méně nových osobních aut a dokonce až o pětinu klesl prodej lehkých užitkových vozů než v předchozích měsících. Světová finanční krize dorazila tedy i do českých autosalónů, přestože do září to vypadalo na historický rok v prodeji i výrobě aut.

Jen málokdo si troufá odhadnout další vývoj a protože mít auta na skladu je nerentabilní, automobilky omezují výrobu a prodejci snižují ceny svých modelů.

"Probíhají celé řady slevových akcí, takže ke snižování cen už není příliš prostoru. Automobilky půjdou spíš cestou větší výbavy vozidla. Paušalizovat se to nedá, protože každá značka má jinou obchodní strategii a volí si vlastní systém, jak dosáhnout vyšších prodejů," konstatuje Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu,

Nejde ani jednoznačně říct, zda se s nákupem auta vyplatí počkat na ještě nižší cenu.

"Může to být stejné jako s vývojem kurzu české koruny vůči Euru. Euro stálo 23 korun, teď už téměř 25 korun, takže jestli vhodný okamžik pro koupi nového vozu byl nebo teprve bude, je jako věštění z křišťálové koule."

Auto patří k věcem, které si lidé či firmy většinou nekupují za hotové, a proto se světová finanční krize projevila nejvíce právě v automobilovém průmyslu. Ten doposud stále vzkvétal, automobilky a jejich dodavatelé zvyšovali výrobu, ale to se teď zastavilo. Jak se budou auta dál prodávat teď hodně záleží na postoji bank.

"Problém spočívá hlavně v tom, že banky zpřísňují podmínky pro poskytnutí úvěru, takže spotřebitelské úvěry nebudou tak snadno dostupné jako v minulosti. Celá řada lidí se kupuje nový vůz právě na leasing nebo spotřebitelský úvěr a pokud dojde k omezení těchto úvěrových možností, může se to projevit na poklesu prodejů. To zřejmě zasáhlo západní Evropu a Spojené státy americké," vysvětluje Antonín Šípek.

Když se ale povídáme na celková čísla za prvních deset měsíců letošního roku, pak je zřejmé, že se prodalo o zhruba 20 000 aut více než ve stejném období loňského roku. Přesto je naše obnova vozového parku velmi pomalá, jak potvrzuje Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.

"Obnova novými vozy v České republice jsou pouhá 3,4 procenta všech registrovaných osobních aut. Ve vyspělých zemích se pohybuje na úrovni 8 nebo 10 procent. To znamená, že jsme na tom třikrát hůře, než bychom měli být, aby náš vozový park byl odpovídající. S tím také souvisí fakt, že průměrné stáří osobního automobilu v ČR je 14 let, zatímco ve vyspělých zemích se pohybuje pod 10 lety."

V letošním roce bylo u nás nově registrováno zhruba půl miliónů aut, přičemž počet nových aut je jen o 8000 vyšší než ojetých.

autor: evk
Spustit audio