Do Ostravy po novém úseku D1 nepojedeme

14. září 2009

O dalších šest kilometrů se tento týden prodlouží dálnice D1. Výborně, zase se nám do Ostravy pojede trochu lépe, říkají si teď určitě všichni, kteří častokrát míří na severní Moravu. Ovšem věc má háček. Po tomto ve středu nově zprovozněném úseku se ti, kteří míří až do Ostravy, rozhodně neprojedou.

Nový šestikilometrový úsek do Ostravy totiž nemíří. Je třeba si uvědomit, kudy vlastně dálnice D1 z Prahy do Ostravy přesně povede.

"Trasa dálnice D1 vede od Vyškova směrem ke Kroměříži. Probíhá rozlehlou křižovatkou, která je ve vestavbě u Hulína. Za Hulínem se D1 stáčí na sever, vede kolem Přerova a u Lipníka nad Bečvou se napojuje na stávající silnici R35, po které dnes jezdíme od Vyškova na Olomouc a Lipník nad Bečvou," popisuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.

Mapa budoucí dálniční sítě ČR

D1 tedy nepovede přes Olomouc, jak by se nám z historického pohledu zdálo logické, ale přes Kroměříž. Proč? Vždyť na ujetou vzdálenost to vyjde skoro stejně.

"Trasa sice kratší nebude, ale řeší dopravní obslužnost. Celá oblast kolem Kroměřížska a Uherskohradišťska totiž nebyla dopravně obsluhována," dodává Brunclík.

V původních, ještě federálních návrzích měla dálnice D1 vést na Slovensko a do Ostravy D47. Ve středu otevíraný šestikilometrový úsek Mořice-Kojetín tak definitivně spojí Prahu s Kroměříží.

"Doufám, že za další dva roky bude dálnice vést do Hulína, do Zlína a směrem k Přerovu," přeje si Alfréd Brunclík.

Rozdíl mezi rychlostní komunikací a dálnicí je především v technických poloměrech a systému údržby. Normální řidič to příliš nerozlišuje, a proto si možná ani neuvědomí, že cestou z Prahy do Ostravy opouští kousek za Brnem dálnici D1 a u Lipníka nad Bečvou se na ni opět plynule napojí.

"Najednou se za Lipníkem nad Bečvou objeví šestiproudová. Je to i z toho důvodu, že v budoucnu to bude velmi vytížený úsek, protože mezi Lipníkem a Hranicemi se spojují dvě klíčové komunikace České republiky - budoucí R35 a dálnice D1. Ovšem D1 se tam objeví z ničeho nic, protože od Přerova ještě neexistuje," říká s úsměvem na tváři Alfréd Brunclík.

Navíc D1 končí o pár kilometrů dál, za Bělotínem. To by se však v listopadu mělo změnit. Konečně bychom se měli dočkat plynulého spojení Prahy s Ostravou silnicemi dálničního typu, protože bude zprovozněn chybějící třicetikilometrový úsek mezi Bělotínem a Bílovcem, odkud dálnice do Ostravy už vede.

"Budeme otevírat část trasy, zhruba čtrnáct kilometrů dlouhou, v kompletním čtyřpruhovém provedení, ale zbývající část dlouhou sedmnáct kilometrů otevřeme pouze v polovičním profilu, s omezenou rychlostí a počtem jízdních pruhů. Motoristé si proto budou muset počkat ještě přibližně do června příštího roku na zprůjezdnění celého třicetikilometrového úseku," upozorňuje Brunclík.

Důvodem jsou samozřejmě finance. Ale jak se říká: lepší něco než nic.

autor: evk
Spustit audio