Komfort nebo bezpečí?

3. prosinec 2009

Podle jakých kritérií vybíráte auto? Ta nejdůležitější jsou asi jasná - velikost a cena. Dopřejete si také plnou výbavu? Většina z nás ji považuje za mrhání penězi, a proto jsme se vás na našem webu ptali: Který z následujících prvků je pro vás při koupi auta nejdůležitější? Na výběr jsme dali klimatizaci, stabilizační systém a litá kola.

Tepelný komfort je podle hlasujících nejdůležitější, klimatizaci zvolilo 73 procent. Nejméně důležitá jsou litá kola, ta musí nebo chtějí mít na autě jen tři procenta hlasujících. A stabilizační systém? Ten je nutností pro 24 procent hlasujících. A jak dopadla anketa v ulicích?

"Důležitým prvek výbavy jsou z mého pohledu airbagy."
"To spíš litá kola, než airbagy."
"Samozřejmě airbagy, ty máme. Klimatizaci mít nemusíme."
"Aby auto mělo co nejvíc airbagů a bezpečnostní systémy jako ESP, ASR a tak dále."
"Aby mělo kůži, vyhřívaná sedadla, klimatizaci, prachové filtry a tak dále. Prostě když tam sedím, musím se cítit jako v krásném velkém obývacím pokoji."

Podobný, "obývákový" přístup mají při nákupu lidé u levnějších kategorií aut. Jeden příklad za všechny: Z 500 českých zákazníků rodinného miniMPV Citroën C3 Picasso se jich pro stabilizační systém ESP rozhodlo pouze 30 - tedy šest procent. Že jde o trend celého trhu, potvrzuje i Martin Hejral z Opelu, protože to samé platí třeba o jejich corse: "Bohužel musím konstatovat, že zákazníci příliš nechápou funkci některých bezpečnostních prvků. Domnívám se, že v tomto směru čeká prodejce a možná i média jistá osvětová činnost."

Vratislav Strašil z automobilky Volkswagen jde ještě dál. Značka, kterou zastupuje, se rozhodla, že zákazníkům v tomto směru nedá možnost volby.

"Pokud se jedná o jednoduchou otázku: Bezpečnost nebo komfort? odpověď je samozřejmě bezpečnost," říká Strašil.

Co to znamená v praxi? Vezměme například ceník nového pola - mimochodem čerstvého držitele ocenění Evropské auto roku 2010 - a zjistíme, že i ta nejlevnější verze má čtyři airbagy a stabilizační systém. Na druhou stranu, aby byla zachována nízká, takzvaně startovní cena modelu, chybí ve voze autorádio.

"Značka na bezpečnost opravdu dbá. Svým způsobem nese za bezpečnost člověka odpovědnost," dodává Vratislav Strašil.

Bezpečností se pochopitelně zaštiťují všichni významní výrobci. Na druhou stranu tak radikální postoj, jakým je omezení zákazníkovy volby ve prospěch bezpečnosti, je na trhu velmi neobvyklý. Porotci ankety Evropské auto roku za to dali polu body k dobru, ale nemusí se nutně jednat o tuzemskou obchodní nevýhodu, jak nepřímo potvrzuje i Martin Hejral od konkurenčního Opelu: "Za posledních pět let je přece jen cítit potěšitelný trend, že lidé dbají víc na bezpečnost a místo elektrického stahování zadních okének si přiobjednají například dva boční airbagy."

autor: pek
Spustit audio