Jaký byl rok 2009 ve světě aut?

31. prosinec 2009

Rok 2009 se blíží k šachovnicovému praporku. Zanedlouho bude po všem. A nebudeme přehánět, když rok s devítkou na konci označíme za vzrušující - jakkoliv byl poznamenán hospodářskou recesí.

Některé automobilky teď doslova bojují o záchranu. Americký Pontiac nebo Saturn už dobojovaly. Velmi špatné vyhlídky má i švédská automobilka Saab. Že je situace opravdu vážná, dokazuje i Toyota. I přes svou velikost a světový záběr letos poprvé ve své 70leté historii vykázala ztrátu. Zároveň však také představila velmi zajímavé auto - sporťák FT 86.

"U Toyoty se mi líbí, že se konečně vrátili k výrobě zábavných zadokolek. V poslední době Toyota přece jen přešla na rodinné, spíš trochu nudnější vozy a v kombinaci se Subaru by tak konečně vyrobili zajímavý sportovní vůz," říká Eva Srpová, redaktorka magazínu AutoCar, podle které se jedná o jedno z vůbec nejvýznamnějších aut roku.

Druhým takovým autem roku 2009 je podle editorky české redakce známého britského magazínu nový supersport od McLarenu.

"Jsou to výjimečná sportovní auta, jedinečná svoji koncepcí. V poslední době je jich čím dál tím méně," dodává Eva Srpová.

Další motoristický novinář, Roman Švidrnoch z MF DNES, má při hledání nejvýznamnější události 2009 výrazně odlišná kritéria: "Podle mě byly významné události dvě - jedna automobilová a druhá všeobecně motoristická. První událostí je nová Škoda Yeti - dobře vyvážené auto po všech stránkách, což dokazuje i její umístění v evropské anketě Auto roku 2010 na čtvrtém místě. Anketu Auto roku v České republice dokonce vyhrálo. Osobně se domnívám, že pro motoristy je obecně nejvýznamnější událostí dokončení dálnice do Ostravy."

Velmi důležitou událostí roku 2009 je třeba také pohádkový úspěch stáje Brawn GP nebo výkony Škody Motorsport a její Fabie S2000.

Zatímco ve sportu jde jako vždy především o výkon a vše ostatní jde stranou, v reálném životě to bude nejspíš přesně obráceně. Jak ukázaly autosalóny a výstavy v roce 2009, tlak na nízké emise jako by měl brzy zadusit veškerou radost z jízdy. Možná i proto Martin Vaculík, šéftechnik magazínu AutoDiesel, pasuje na událost roku BMW 330d s novým celohliníkovým šestiválcem M58 a paketem Blue Performance.

"Toto auto mělo naprosto nepopsatelný poměr dynamiky a spotřeby paliva. Reálná spotřeba paliva 180kilowattového vozu byla do sedmi litrů na sto kilometrů. Bylo to umožněno právě tím, že katalytický systém si dokáže poradit s oxidy dusíku, tudíž si s nimi nemusí dělat starost ladič motoru a může motor nastavit tak, že pracuje se skutečně nízkou spotřebou. To byla pro mě událost roku - konečně je tu diesel, který jede jako čert a skutečně 'nežere'."

autor: pek
Spustit audio