160 km/h - rychlost zabijáků?

27. leden 2010

Už delší dobu se diskutuje o maximální povolené rychlosti na dálnicích v České republice. Podle některých je 130 km/h jednoduše málo. Máme prý krásné dálnice a moderní auta. Protože nositelé této myšlenky jsou lidé vlivní - správně tušíte, že jsou to poslanci - vypracovali novelu zákona, o které spolu s kolegy v Poslanecké sněmovně mají rozhodovat na své aktuální 67. schůzi.

Změny by mohly ztížit výmluvy na takzvanou osobu blízkou. Zpřísňují také postihy pro ty, kteří řídí, aniž by si kdy dělali autoškolu - jejich jednání má být opět trestným činem. Vyvrcholením celé schůzce by mohlo být hlasování o "stošedesátce" na našich dálnicích.

"Tato věc je zatím v rukou politiků," říká ministr dopravy Gustav Slamečka a pokračuje: "Návrhy byly předneseny ze stran poslanců, proto za ministerstvo dopravy změnu maximální povolené rychlosti iniciovat nebudu. Pokud by změna prošla, chtěl bych, aby byly rozumně stanoveny podmínky."

Podmínky pro rychlost 160 km/h na našich dálnicích si náš ministr dopravy představuje takto: "Pokud by poslanci v rámci svých zákonodárných pravomocí o změně rozhodli, chtěli bychom mít hlavní slovo nad tím, aby neměla plošný dopad. Nemyslíme si, že je dobré stanovit maximální povolenou rychlost na 160 km/h, ale naopak by bylo vhodnější ji zvýšit například na 140 km/h, aby se mohla v případě nepříznivých podmínek omezit."

Zastánci 160kilometrové rychlosti argumentují, že by se tím jen legalizovala praxe spousty dálničních jezdců. Například policisté o tom však nechtějí ani slyšet.

"Policie nedoporučuje zvyšování rychlostního limitu na našich dálnicích vzhledem k tomu, že nepřiměřená rychlost je jednou ze základních příčin dopravní nehodovosti a následků v počtu usmrcených osob," říká Ivan Bílek, náměstek policejního prezidenta.

Kvůli nepřiměřené rychlosti zemřelo loni v Česku 370 lidí, což vypadá dramaticky - je to totiž skoro polovina z celkového počtu mrtvých. Jenže když se do statistik ponoříte podrobněji, zjistíte, že na dálnicích v Česku loni zemřelo "pouhých" 24 lidí. Připusťme, že polovina z nich přišla o život kvůli nepřiměřené rychlosti a už to tak hrozivě nevypadá. S těmito údaji zřejmě pracovali i odborníci oslovení Gustavem Slamečkou, protože jejich stanovisko ke změně rychlostního limitu prý bylo neutrální.

"Odborníci jednoznačně nedoporučují rychlost zvyšovat, ale zároveň jsem nezaznamenal odborné doporučení nejvyšší povolenou rychlost snížit. Dopravní infrastrukturu budujeme a rozvíjíme, máme také lepší auta, takže nevidím důvod, proč bychom měli rychlost snižovat," odmítá ministr dopravy Slamečka radikální nápady, které je někdy možné zaslechnout na odborných konferencích v rámci boje za snížení počtu mrtvých v silniční dopravě.

"Stošedesátka" na vybraných úsecích - nejspíš půjde o nově dostavěné úseky zpravidla se třemi jízdními pruhy a bez křižovatek - by tedy nemusela být až tak nebezpečná, jak se někteří domnívají. Šance, že by tato rychlost byla brzy legální, je však v tuto chvíli dost malá.

A závěrem důležitá čísla pro ty, kteří jezdí rádi rychle. Víte co se stane, když začnou ve stejný okamžik brzdit dvě stejná auta, z nichž jedno jede 130 a druhé 160kilometrovou rychlostí? Místem, kde "stotřicítkové" auto právě zastaví, proletí "stošedesátkové" bezmála stokilometrovou rychlostí. Kdyby v této rychlosti narazilo do pevné překážky, znamenalo by to pro posádku jakéhokoliv vozu téměř jistou smrt. Myslete na to, až zase příště šlápnete na plyn.

autor: pek
Spustit audio