V bazarech mají krizi

16. únor 2010

Máte na ojeté auto víc než 200 tisíc korun? Poohlížíte se po voze s benzínovým motorem, nebo dokonce po SUV? To si vás prodejci aut budou doslova předbíhat! Ba co víc, vyválí se před vámi v prachu, jen abyste si to jejich auto koupili.

Právě kategorie benzínových aut s cenou nad 200 tisíc je prý totiž v posledním roce úplně mrtvá.

"V posledním roce bylo na tomto trhu málo zákazníků," říká Petr Vaněček, za jehož slovy stojí zkušenosti z vůbec největšího bazaru v Česku, z AAA Auto.

Kam se vytratili zájemci o dražší auta? Nikam, jen se bojí, co bude. A šetří.

"Buď si auto nekoupili, nebo si pořídili levnější. Nejméně byl krizí poznamenán segment vozidel do 100 tisíc korun," dodává Petr Vaněček.

Ani vyšší střední třída, kam patří vyhledávaná mondea, passaty a laguny, prý krizí stižena nebyla. Respektive byla, ale ne tak, jak byste asi čekali.

"V současné době zaznamenáváme, že tržní ceny v těchto segmentech rostou právě v důsledku zvýšení cen pohonných hmot. V souvislosti s krizí skončila celá řada bazarů i dovozců, proto je vozidel na trhu méně a pro zákazníky je těžší si vybrat," vysvětluje Petr Vaněček.

Zájemci o ojetá auta se potýkají nejen s menším výběrem - řada majitelů bazarů takzvaně tře bídu s nouzí. Nevydělávají zkrátka už tolik, na kolik byli zvyklí. Vzpomínají proto na recepty, které jim pomohly vydělat kapitál v začátku podnikání.

"Po mnoha letech, ve kterých se trh postupně čistil od nekalých praktik prodejců, se v důsledku krize někteří z nich navrátili zpět k praktikám používaným v 90. letech," dodává Petr Vaněček.

Jinými slovy přivezeme nabouraný vrak a v bazaru ho s co možná nejmenšími náklady - ideálně zdarma, z dílů z jiné bouračky - naaranžujeme na prodejní plochu. Pak se posadíme do unimobuňky a číháme na nešťastníka, který si fušersky opravenou "popelnici" s nehorázně stočeným tachometrem odveze domů.

"V poslední době je to bohužel opět rozšířená metoda. Není se čemu divit, jde přece o peníze. Uvedu jednoduchý příklad: rozdíl v pořizovací ceně mezi vozem se 100 nebo 200 tisíci najetými kilometry je od 20 do 30 tisíc korun, bavíme-li se o cenové hranici kolem 200 tisíc korun," uzavírá Petr Vaněček.

autor: pek
Spustit audio