Umíme jezdit za korunu na kilometr

22. únor 2010

Od začátku roku ceny benzínu poskočily směrem vzhůru. Další zdražení se čeká zanedlouho, protože ceny pohonných hmot porostou kvůli přimíchávání biosložek. Pokud už na další zdražování nemáte náladu, čtěte pozorně. Máme docela zajímavý tip pro všechny, kteří chtějí za volantem ušetřit.

Jmenuje se LPG neboli propan-butan. Hned na úvod zdůrazněme, že dnes už nemluvíme o autech, za nimiž se táhne nepříjemný plynový zápach. LPG v roce 2010 už neznamená žádnou automobilovou degradaci, jak to někteří z nás máme zažito z poloviny 90. let.

"Je to stejné palivo jako benzín nebo nafta, jehož vývoj šel dopředu. Systémy LPG jsou vyvíjeny ve spolupráci s výrobci motorů," říká Tomáš Hanzl z LPG klubu.

Ovšem na trhu stále existují problémové systémy z Polska a Turecka - ovšem to nechme na některou z odbornějších debat. Teď bude přínosnější porovnat propan-butan se zemním plynem, o kterém se v poslední době tolik mluví.

"Málokdo dnes ví, že více než 60 procent LPG používaného k pohonu automobilů se vyrábí ze zemního plynu. Z dlouhodobých průměrných cen vychází jeden kilometr na korunu," dodává Hanzl.

Mohlo by se tedy zdát, že náklady by měly být stejné, jako bychom jezdili na zemní plyn. To je však jen zdání, protože náklady na přestavbu nebo úpravu vozu na zemní plyn jsou vyšší. Například přestavba Škody Fabie na LPG vyjde na 30 tisíc korun, na CNG 60 tisíc korun.

V této souvislosti je zajímavé zmínit, jak nepoměrně lepší výběr má na trhu zájemce o nové auto na zemní plyn. Přestože v Česku je pouhých zhruba 20 CNG stanic a asi 1500 uživatelů, auta s pohonem na stlačený zemní plyn nabízí Mercedes, Opel, Fiat i Citroen. Vůz na LPG však seženete jen u Škody nebo Subaru. A to přesto, že v tuzemsku máme asi 850 čerpacích stanic a zhruba 250 tisíc šoférů jezdících na LPG. Právě omezená nabídka nových vozů rozvoj LPG v Česku omezuje.

"Popularita LPG v Evropě roste. Země, které byly v polovině devadesátých let v počtu vozů na LPG až za Českou republikou, jsou dnes před ní. Například Německo zažívá velký rozmach LPG - síť čerpacích stanic čítá na 4 tisíce míst, kde je možné natankovat, a vozy na LPG má v nabídce 90 procent továrních značek," vysvětluje Tomáš Hanzl.

Svízel s malou nabídkou nových aut však není jedinou, která by brzdila rozvoj propan-butanu v Česku. Ještě je tu parkování.

"Parkování vozů s pohonem na LPG je v Česku problém, protože provozovatelé podzemních garáží všude osadili zákazové značky, zatímco vyhláška hovoří, že parkování je možné se souhlasem majitele nebo provozovatele. Taková je praxe jinde v Evropě - například v Německu, Nizozemsku, Francii nebo Itálii auta v podzemních garážích normálně parkovat mohou," uvádí Tomáš Hanzl.

Na zákazové značky majitelé plynových aut rafinovaně - a taky tak trochu "česky" - vyzráli.

"Vozidla s LPG musejí být podle vyhlášky označena, ovšem jejich majitelé, kteří chtějí parkovat v podzemních garážích, si tyto značky sundávají," upozorňuje na rozmáhající se nešvar našich řidičů Tomáš Hanzl.

Aby neměli posléze problém při silniční kontrole, vozí si s sebou rezervní samolepku, kterou na auto obratně přilepí, než jim policista stačí cokoliv vytknout.

autor: pek
Spustit audio