Za auto ručíme!

24. únor 2010

Není to tak dávno, co jsme se jako zákazníci tetelili, když japonské automobilky představily tříletou záruku na své vozy. Připomeňme, že do té doby byl běžný pouze jeden rok. Roční záruční doba byla posléze zákonem protažena na roky dva.

Potom však vtrhla na trh korejská automobilka Kia s modelem Cee´d a vše bylo rázem jinak. Ano, zní to trochu jako laciný reklamní slogan, jenže je to holý fakt.

"Zlomem je rok 2006, kdy Kia uvedla na trh model Cee'd s revoluční 7letou zárukou. V podstatě byla rozdělena na dvě části: první záruka byla na 5 let nebo 150 tisíc kilometrů na celý automobil a druhá na 2 roky nebo 150 tisíc kilometrů na pohonné ústrojí - tedy motor, převodovku a hnací hřídele," popisuje Vít Pěkný, šéf českého zastoupení automobilky Kia.

K prvnímu lednu 2010 dotáhli u Kii svou "záruční revoluci" do konce. Garance sjednotili na všechny nabízené modely a 7 let nebo 150 tisíc kilometrů platí už na úplně celé auto.

"Pokrývá celé vozidlo od předního až po zadní nárazník. Jsou tu pochopitelně určité specifické výjimky pro prodej nových vozidel - například záruku za pneumatiky nese jejich výrobce. Také za audiosystém ručí jeho výrobce, záruka je obvykle tříletá. Spotřební materiál do záruky nepatří stejně jako u každé jiné značky vozů na trhu," dodává Pěkný.

Olej, brzdové obložení, pneumatiky, pohonné hmoty i případné poškození při nehodě si budete muset pochopitelně platit ze svého. Na nízkou cenu a dlouhou záruku zákazníci slyšeli až tak dobře, že se někteří evropští výrobci aut nestačili prodejům automobilky Kia divit.

"Korejské produkty nejsou špatné, jinak by si je lidé nekupovali. Zvyšováním kvality, agresivní cenou a dalšími strategickými kroky získaly současné pozice na trhu. Automobilka si vlastně kupovala podíl na trhu," vysvětluje Jan Řepa z českého zastoupení Opelu. Tedy ze značky, které se v poslední době na tuzemském trhu příliš nedařilo. S novou Astrou, což je přímý konkurent nejen Volkswagenu Golf, ale také dnes několikrát vzpomínaného vozu Kia Cee'd, to chce firma prolomit.

"S tímto modelem chceme získat zpátky minimálně tříprocentní tržní podíl. Plánujeme, že v Česku budeme prodávat víc než 700 aster ročně. A chtěli bychom být zpátky v první trojce nebo čtyřce ve svém segmentu," říká ředitel Opelu v České republice Stephane Chauville.

Proč vlastně mluvíme o Opelu Astra? Protože jeho dovozce používá podobnou fintu jako před třemi lety při své expanzi Kia. Astra má relativně nízkou cenu, solidní výbavu a dlouhou 6letou záruku, což bylo před nástupem asijských výrobců něco nemyslitelného.

"7letá záruka byla takzvaně hozená rukavice pro ostatní výrobce. Když se v současné době podíváte na top ten automobilových značek, najdete určitě tři, které také nabízejí delší záruku," dodává Vít Pěkný.

Na závěr pro vás máme několik důležitých rad, pokud se budete rozhodovat pro auto právě podle délky garance. Ověřte si, co přesně a jak dlouho je zárukou kryto, zda se na případné opravě nebudete náhodou nějak sami finančně podílet, jak je to s krytím škody v zahraničí a také jaké jsou reálné ceny garančních prohlídek, zejména po druhém a následujícím roce.

autor: pek
Spustit audio