Červená ekoplaketa znamená v Německu stop!

2. březen 2010

170 severoitalských obcí, včetně velkých měst jako Milán, Turín či Florencie zakázaly v poslední únorový den automobilový provoz. Koncentrace škodlivin v ovzduší totiž už několik dnů přesahovala maximálně povolenou hranici a tak starostové chtěli něco udělat pro vylepšení životního prostředí. Protože byla neděle, aut vyjelo skutečně o poznání méně, jenže šlo jen o jednorázovou akci. To v Německu bojují proti znečišťování ovzduší systematicky. Městské ekozóny se osvědčily, takže se nejen rozšiřují, ale také zpřísňují.

První ekologické zóny se před dvěma lety objevily v Berlíně, Hannoveru a Kolíně nad Rýnem. Teď už ekozóny existují ve čtyřech desítkách německých měst včetně Manheimu, kde budou naši hokejisté bojovat na mistrovství světa. A ta původní města kritéria pro vjezd zpřísňují.

"Například Berlín, Brémy a Frankfurt vyžadují žlutou nebo zelenou plaketu - tedy vyšší plaketu," přibližuje Miroslav Lhoták ze společnosti DEKRA Automobil, na jejichž stanicích technické kontroly se dají za zhruba 300 korun ekoplakety koupit. Stejně tak na českých pobočkách TUV-SUD. Obě firmy jsou v Německu hlavním distributorem těchto plaket. Pro vjezd do nízkoemisních zón musejí mít samolepku i nová vozidla, která díky nejlepším emisním třídám mají zaručenou zelenou samolepku. Zelenou dostávají automaticky také auta s benzínovým motorem, pokud splňují normy, zatímco u naftových motorů jsou plakety rozděleny do tří skupin.

"Jednotlivé skupiny jsou rozděleny podle plnění Euro normy - zelená plaketa je nejekologičtější, žlutá je méně příznivá k životnímu prostředí a červená plaketa je málo ekologická," říká Miroslav Lhoták.

Existuje však skupina aut, která už žádnou ekologickou plaketu nezíská, protože jejich emise překračují německé požadavky. U benzínových motorů jde o vozy, uvedené do provozu před 1. lednem 1993, zatímco u naftových motorů je hraničním datem rok 1997. Rozhodující jsou údaje ve velkém technickém průkazu, který je hlavním dokladem nutným pro získání ekoplakety. A výhodu je i skutečnost, že není nutné jet osobně na stanici technické kontroly.

"S vozidlem nemusíte přijet přímo na stanici, ale stačí přinést originál technického průkazu nebo jeho hodnověrná kopie, abychom mohli stanovit barvu plakety neboli stupeň emisního chování vozidla," vysvětluje Miroslav Lhoták.

Ekoplakety se za poplatek 5 Eur dají pořídit také přímo v Německu, ale musíte mít u sebe velký technický průkaz, takže je asi výhodnější pořídit si ji už u nás. Za vjezd do ekozóny bez plakety je pokuta 40 Eur a místní strážníci to opravdu dobře hlídají. A přestože z technického průkazu by policisté při dobré vůli mohli vyčíst, jakou emisní třídu splňuje vaše auto, v Německu na tuto policejní benevolenci rozhodně nelze spoléhat. Takže pokud se chystáte na letošní hokejové mistrovství světa autem, měli byste si zjistit, jestli váš hotel či hokejová hala patří do ekozóny ať už v Manheimu anebo v Kolíně nad Rýnem. Podrobné informace jsou i na českých webových stránkách obou distributorů.

autor: evk
Spustit audio