Bez ekoplakety do Německa nejzděte!

13. květen 2010

Červená, žlutá, zelená jsou nejen barvy semaforu, ale také barvy německých ekologických známek neboli plaket. Podobně jako u semaforu i tady platí, že červená znamená stop - i když jen v některých případech. Pokud se chystáte autem vyrazit na některý ze zápasů právě probíhajícího hokejového mistrovství světa, pak byste si „ekoplaketu“ měli opatřit. Ekologická zóna v centru města je totiž jak v Kolíně nad Rýnem, tak v Mannheimu.

Hala, ve které hrají naši hokejisté, leží na okraji Mannheimu, takže pokud nechcete jet autem do centra, plaketu potřebovat nebudete. To však neplatí v Kolíně nad Rýnem. Tamní Lanxess aréna, ve které se bude hrát o medaile, totiž leží v ekologické zóně. Pokuta za případný vjezd bez příslušné samolepky je docela vysoká - 40 eur.

„Lidé toto vnímají a zjišťují, že plakety potřebují. Pravda je, že největší procento žádostí se objevuje tradičně dvě hodiny před odjezdem do Německa,“ přibližuje zkušenosti Pavel Štěrba ze společnosti TÜV-SÜD, která je jedním ze dvou distributorů ekologických plaket nejen u nás, ale především v Německu.

Na tamních stanicích technických kontrol společností Dekra a TÜV-SÜD se dá ekologická plaketa získat za pět eur. „V Německu by měl stačit originál malého technického průkazu. V případě pochybností je lepší vzít s sebou kopii velkého technického průkazu.“ Z tohoto dokladu, který všichni musíme vozit povinně stále s sebou, jsou totiž na německých stanicích technických kontrol schopni prostřednictvím databáze zjistit, s jakým ekologickým zatížením byl konkrétní model auta puštěn do provozu a podle toho vydají příslušnou ekologickou plaketu.

„Pochybnosti mohou nastat pouze v případě, že se jedná o zlomové roky výroby - například kolem roku 2000 nebo 2005.“ To se však týká pouze naftových motorů. Majitelé benzínových aut mohou být klidní. Ti dostávají pouze zelenou plaketu, která jim umožňuje vjezd do všech nízkoemisních zón.

Pokud máte benzínové auto vybavené katalyzátorem - jedná se o vozy od roku výroby přibližně 1993 - automaticky dostanete zelenou známku. U aut s dieselovými motory se známky rozdělují podle stupně plnění emisních limitů: Euro 2 má červenou plaketu, žlutá plaketa je orientačně pro vozy od roku výroby 2000 a zelená přibližně od roku výroby 2005.“

Bohužel do center některých měst jako například Berlín nebo Frankfurt se už auta s červenou plaketou nedostanou. Ekoplaketa se dá koupit i u nás, je to však trochu složitější. Například na pobočkách společnosti Dekra po vás budou chtít buď originál velkého technického průkazu anebo jeho kopii, ovšem spolu s originálem osvědčení o registraci. I když jak jsem se přesvědčila, ani sami pracovníci nevědí, proč je nutné v podstatě dvakrát dokládat emisní třídu. Na druhou stranu, pokud se trefíte do provozní doby, dostanete ekoplaketu na počkání. To u společnosti TÜV-SÜD si počkáte zhruba týden, ale stačí kopie techničáku a není třeba nikam chodit.

Lze to udělat prostřednictvím mailu, faxu nebo poštou. Kopii velkého technického průkazu zašlete do Německa a zpět vám přijde vyplněná ekologická známka pro konkrétní vozidlo, “ dodává Pavel Štěrba. Může vám přijít i na dobírku poštou. V České republice pořídíte německou ekoplaketu za zhruba 300 korun.

Podrobný grafický přehled ekologických zón v německých městech

autor: evk
Spustit audio