Škoda, že nejsou vidět neustále!

21. červenec 2011

57 procent hlasujících v naší anketě má pocit, že policistů bylo na silnicích na začátku prázdnin více než jindy, 37 procent zaznamenalo vyšší počet policistů a 7 procent pocítilo jejich kontrolu na vlastní kůži. Jaký tedy byl začátek prázdnin na našich silnicích? Divoký, jako každý rok, avšak ne tolik jako v minulosti.

Na provoz totiž dohlíželo nejen 3500 dopravních policistů, ale pomáhalo jim i na 15 tisíc policistů pořádkových.
„Myslím si, že ze začátku prázdnin jich bylo víc. Pár jsem jich potkal.“
„Jako řidič jsem policisty v poslední době moc neviděl. Musím však uznat, že na začátku prázdnin, což znamená první týden v červenci, jsem jich viděl víc než obvykle. Jelikož mě ještě žádný policista nezastavoval, nemůžu posoudit, jak kontrola probíhá.“
„Mě zatím nechytli, ale všiml jsem si, že jsem policisty viděl víc, převážně na dálnicích,“ odpověděli tři pražští řidiči v anketní otázce.

Zpravidla se také domníváte, že přítomnost policistů zklidnění na silnicích prospěje:
„Myslím si, že určitě. Například, když ostatní řidiči uvidí policisty, jak zastavují a kontrolují auta, dají si větší pozor, zpomalí a nebudou riskovat.“
„Řidiči, kteří jezdí slušně, častější kontroly nepotřebují, a ti, kteří jezdí jako cvoci, jinak jezdit nebudou.“
„Nevím, jestli více hlídek na začátku prázdnin vede ke snížení nehodovosti. Mám pocit, že jsem někde četl statistiku, že letošní červenec byl za posledních deset let opravdu velice nízký, avšak myslím si, že to není o snížení nehodovosti, ale o vybírání peněz z řidičů,“ komentují počínaní policie pražští řidiči v anketní otázce.

Po loňském tragickém začátku prázdnin, kdy například jen 9. července zemřelo dvanáct lidí, policisté pro letošní rok slibovali, že budou vidět více než obvykle.

„V žádném případě nemůžeme hovořit o tom, že by pokyn ze strany policejního prezidia byl směrem ke krajským ředitelům takový, že každých deset kilometrů má stát jedna policejní hlídka. Pokyn byl jednoduchý: aby krajská ředitelství vytvořila určitou představu o rizikových místech na svém teritoriu a aby následně k návrhu přidala jejich myšlenku, která místa, jakým počtem sil a prostředků by měla být monitorována,“ vysvětloval náměstek policejního prezidenta Vlastimil Husák.

Policie připravila především v exponovaných časech, tedy v pátek odpoledne, sobotu dopoledne a neděli odpoledne stovky hlídek. Zjednodušeně by se dalo říci, že na sto kilometrů jsme měli potkávat v každém směru minimálně jednu hlídku. I vlastní zkušenost říká, že na trase Praha–Strakonice nebyl problém potkat i čtyři až pět hlídek v obou směrech. Přesto k nehodám logicky došlo, což je voda na mlýn těm, kteří tvrdí, že policisty neviděli.

„Těžko se dá předpokládat, kde by mohlo dojít k dopravní nehodě, protože za poslední období se objevují vcelku netradiční místa. Nejde tedy o vytipovaná místa, kde jsou závažné dopravní nehody, ale v řadě případů je to otázka náhody,“ vysvětluje šéf dopravních policistů Leoš Tržil.

Řada nehod však byla doslova zbytečná. „Například dopravní nehoda na železničním přejezdu na Kroměřížsku: řidič předjížděl vozidla před železničním přejezdem, vjel na přejezd, kde právě projížděl vlak, a nehodu nepřežili dva lidé. Dále třeba nehoda chodce, který za snížené viditelnosti usnul na silnici a přejelo ho vozidlo. Jsou to zcela zbytečné nehody, avšak jejich častou příčinou je stres a spěch,“ varuje opět Leoš Tržil.

Podle čísel loni za 13 červencových dnů zemřelo při dopravních nehodách 56 lidí, letos pouze 33 – tedy o 23 méně. Lépe dopadl jen červenec v roce 2006, kdy jsme se ještě báli čerstvě zavedeného bodového systému. Nikdy jsem nevěřil tomu, že to řeknu, ale tentokrát se opravdu práce policie na snížení počtu mrtvých podepsala. Škoda jen, že není takto vidět na silnicích neustále.

autor: pgj
Spustit audio