Další kilometry Pražského okruhu zřejmě jen tak nevzniknou

20. září 2012

83 kilometrů má mít silniční okruh kolem Prahy. Zatím je postavena jen polovina, přičemž po prvním úseku se řidiči svezli už v roce 1984, zatímco poslední úsek mezi dálnicemi D1 a D5 byl zprovozněn přesně před dvěma lety. A bohužel to stále vypadá, že další kilometry hned tak nebudou. Když všechno dobře dopadne, tak nejdříve v roce 2019. Tomu však nevěří ani odborníci.

Stavět silnice v dnešní době není jednoduché, protože současná legislativa je více nakloněná lidem, kteří stavbu nechtějí. Mohou se odvolat v každém kroku přípravného řízení, a to dokonce opakovaně. Takže stavba čtyř zbývajících úseků Pražského okruhu se vrátila na úplný začátek.

Nejvyšší správní soud vyslyšel požadavky odpůrců a musí se aktualizovat zásady územního rozvoje, které jsou podkladem pro území řízení. Podle ředitele odboru strategie ministerstva dopravy Luďka Sosny je ale nereálné, že by Pražský okruh vedl jinou trasou.

„Pevně věřím, že se potvrdí, že vedení, jak bylo sledováno dosud, je jediné možné. Jakékoliv oddalování stopy do jiných poloh je prakticky nereálné,“ soudí.

Během 1,5 roku by se mohly začít vykupovat pozemky

Pražský magistrát už s aktualizacemi začal. I když jak přibližuje radní pro dopravu Josef Nosek, budou trvat téměř dva roky.

„Máme reálnou šanci, že během 1,5 roku začneme pracovat na územním rozhodnutí – mohly by se tedy začít vykupovat pozemky,“ slibuje.

A to je druhý obrovský problém především stavby 511 od dálnice D1 do Běchovic. Stát má na výkup pozemků vyčleněno pět miliard korun, ale ani to nemusí stačit.

„Vzhledem k tomu, že existuje výrazný odpor proti vedení této trasy, nelze vyloučit ani problémy v majetkoprávní oblasti. Jedním z aspektů je cena, která samozřejmě není nízká, druhým je faktická ochota vlastníků pozemky prodat,“ upozorňuje Luděk Sosna.

Dostavěno by mohlo být v roce 2022, zní optimistický odhad

Tady by mohla pomoci novela zákona o vyvlastňování pozemků, která má za sebou druhé čtení v poslanecké sněmovně a díky které by bylo možné stavět silnice i přes nesouhlas vlastníka pozemku. Pokud by se povedly všechny tyto přípravné práce zvládnout bez dalšího zbytečného zdržení odpůrců – což se bohužel nedá čekat, pak by se úsek kolem Běchovic mohl začít stavět za čtyři roky.

„Jsou plánované tunelové stavby, v roce 2018 nebo 2019 bychom mohli být hotovi. Stavby v severní části okruhu by mohly být hotovy v roce 2022, pokud začneme v roce 2018,“ doplňuje Luděk Sosna.

Což je jenom teorie. A tak nezbývá než investovat 30 miliónů korun do vratné rampy na Kačerově, aby kvůli nedostavěné části u Běchovic nemuselo spořilovským sídlištem jezdit denně 11 tisíc kamiónů, ale jenom polovina. K tomu by mělo dojít na jaře příštího roku.

autor: evk
Spustit audio