Elektromobilu od Nissanu zima nevadí

14. únor 2012

Mezi řidiči panuje všeobecné přesvědčení, že elektromobily nejsou dělané do opravdu tuhé zimy. Právě proto se japonský Nissan rozhodl, že v případě svého modelu Leaf, mimochodem Světového auta roku 2011, tvrzení vyvrátí. Na nejstudenější části Japonska, ostrov Hokkaido, pozval majitele aut i novináře, aby se ukázalo, jak stroj zvládá provoz v mrazech.

Na materiálech, které Radiožurnál získal, je vidět zasněžený testovací polygon s kužely i prudkými stoupáními. Venkovní teplota je kolem –9 stupňů. To je podle hlavního inženýra projektu Hidetoshiho Katody pro leaf teplota zcela běžná.

„Musím zdůraznit, že akumulátory v autě mají i při těchto mrazech teplotu mezi plus pěti a deseti stupni. Pro trhy, na kterých hrozí teploty výrazně nižší, jako je Kanada nebo Norsko, dodáváme speciální vyhřívání akumulátorů, aby se nabíjely v optimální teplotě. To je pro ně z hlediska kapacity nejdůležitější. Battery management prostě udržuje teploty mezi pěti a deseti stupni, ať je kolem auta tuhý mráz, nebo naopak vedro,“ říká japonský inženýr.

Hlavní inženýr vozu dal také majitelům 350 aut, kteří na místo testování dorazili už se svými zakoupenými stroji, tipy, jak zlepšit využívání vozu v zimě. Ideální je podle něj garážování stroje nebo předehřátí kabiny. Nissan také upravil vytápění modelového roku 2012, aby bylo efektivnější a méně energeticky náročné. Mezi šedesátkou novinářů byl u zimního testování i šéf japonského klubu motoristických novinářů Yasuo Kusakabe.

Elektromobil Nissan Leaf

„Vidíme tady jednoznačně, že auto bylo vyvinuto velmi chytře a skutečně může sloužit generacím řidičů po celém světě. Líbí se nám reakce na plyn i celková ovladatelnost vozu v extrémních podmínkách, která je tak charakteristická pro všechny elektromobily,“ komentuje.

Nízké těžiště stojí za dobrými jízdními vlastnostmi

Jízdní vlastnosti vozu ověřili řidiči na speciální dráze, kde zkoušeli i dynamický stabilizační systém, který průběžně monitoruje vliv a zásahy řidiče. Bonusem vozu je nízké a centralizované těžiště.

„Auto je čiperné a zároveň dobře ovladatelné i proto, že je postavené velmi seriózně a promyšleně. Například baterie jsou umístěny pod podlahou, což je z pohledu těžiště ideální místo. Jsou nízko a uprostřed. I proto je ovládání auta na sněhu tak snadné. Auto je zároveň zábavné s velmi předvídatelnými vlastnostmi. Na sněhu nebo ledu krásně přechází do smyku nebo driftu. Vše je v porovnání s klasickými auty snazší, ať mají poháněný předek, nebo zadek. Myslím, že ovladatelnost bude pro řadu majitelů velmi příjemným překvapením a bonusem,“ říká technický specialista Hiroyoshi Kato.

Nissan Leaf

Dobrou přilnavost a odezvu u auta, které se pyšní titulem Světové auto roku 2011, ocení řidiči nejen na sněhové dráze. „Kdyby se tu dnes ukázalo, že elektrické vozy v náročných podmínkách nefungují, byl by jejich rozvoj velký problém. Tento test však jednoznačně ukázal, že tomu tak není. Auta fungovala skvěle,“ říká závodník a novinář Takayuki Kinoshita.

Nissan zatím modelů Leaf prodal přes 22 tisíc. Auta jezdí po celém světě, v horku i v zimě. Dojezd se pohybuje kolem 170 km a žádné stížnosti se v tomto směru neobjevují. V Česku se auto oficiálně zatím neprodává, přepočet cen ze zahraničí říká, že až přijde, bude stát kolem 750 tisíc korun.

autor: pek
Spustit audio