Jaká jsou dvě základní pravidla pro úspěšné projetí omezení na D1?

20. květen 2013

V úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou na modernizované dálnici D1 dnes a zítra mění dopravní značení. Pro bezproblémové projetí nejen tímto omezením pak platí dvě základní pravidla – stejná rychlost všech aut a dostatečná bezpečná vzdálenost. Díky tomu všichni plynule projedou a sníží riziko kolony i nehody.

Myslet si, že stihneme v případě jakéhokoliv problému zastavit za vteřinu, je nesmysl. Odstup od auta před námi v místě, kde máme ještě méně prostoru k manévrování než obvykle, je proto zásadní.

„Pokud pojedu v pravém, pomalejším pruhu, je důležitá minimálně dvousekundová vzdálenost mezi vozidly. V rychlejším pruhu bych v těchto situacích doporučoval raději třísekundovou vzdálenost.“ radí Jiří Patera z High Car Training.

Čtěte také

Pokud prší, pak by odstup měl být ještě větší. Na případné zastavení, jak každý řidič ví, potřebujeme víc místa. „Jedu 90 km/h, je sucho, mám nějakou brzdnou dráhu. Pokud je vozovka mokrá, může být brzdná dráha až o 60 % delší.“

I proto je důležité, aby řidiči jeli pokud možno stejnou rychlostí, v uzavírkách omezenou většinou na 80 km/h. Rozdíl v brzdné dráze si můžeme ukázat na povolené rychlosti ve městě, kterou ovšem většinou nedodržujeme. Zatímco z padesátky zastavíme za sucha na 28 metrech, při šedesátce budeme pokračovat ještě 10 metrů. A ještě víc se tento rozdíl zvýrazní za deště.

„Někdo si řekne, že rychlost vyšší o 10 km/h nic není. Je však třeba si uvědomit, že kinetická energie vozidla roste se čtvercem rychlosti – energie se tedy navýší téměř o 50 %. Tomu potom odpovídá výrazný nárůst brzdné dráhy. Pokud se jedná o důsledky střetu, mezi padesáti a šedesátikilometrovou rychlostí je veliký rozdíl – rozdíl bytí či nebytí. 50 % kinetické energie dokáže s karoserií auta udělat hodně,“ konstatuje Roman Budský z BESIPu.

Čtěte také

A ještě jedno varování pro ty, kteří i v létě jezdí na zimních pneumatikách. Stejné auto na nich v horkých dnech potřebuje na zabrzdění ze stovky o 6 metrů víc. Proto ještě jednou – vzdálenost od auta před námi tři až čtyři sekundy je v omezení nezbytná. Stejně jako jízda všech řidičů shodnou rychlostí. Pokud možno maximální povolenou v daném místě. Jen tak v omezení ztratíme co nejméně času.

autor: pgj
Spustit audio