Konečně začne dostavba dálnice D8

4. květen 2012

Za každý potřebný kilometr jeden rok „papírování“. Takhle by se dala stručně shrnout trnitá cesta k dostavbě dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem a dále až po německou hranici. Téměř 16 let uplynulo od chvíle, kdy byla vypracována studie o vlivu na životní prostředí na potřebných 16 kilometrech dálnice v Českém středohoří.

Od pondělí by se konečně mělo začít na stavbě pracovat, konečně totiž padla poslední překážka. V sobotu 5. května nabude právní moci rozsudek zamítající odvolání proti stavebnímu a územního povolení, a tak dostavbě 13kilometrového úseku mezi Bílinkou a Řehlovicemi už nic nebrání. Na stavbě už teď panuje čilý ruch.

„V těchto dnech probíhají geologické a přípravné práce. Stavbaři jsou připraveni zahájit stavební práce hned v pondělí, kdy nabude platnost stavební povolení,“ potvrzuje Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.

Samotná stavba za téměř deset miliard korun, které vévodí mimoúrovňová křižovatka Řehlovice a tunel Radejčín, by měla být hotova do konce roku 2014. Ještě dva a půl roku tak budou muset obyvatelé vesnic na dvou objízdných trasách zvládat denní nápor téměř dvaceti tisíc aut.

„Měření prokázalo, že lidé trpí nadměrnou dopravou a emisemi. Je spočítáno, že nedokončená dálnice přináší roční škody ve výši sedmi set miliard korun. To znamená 30 až 50 mrtvých ročně, kteří zemřeli jen kvůli nedostavěné dálnici. A to ani není vyčísleno, o kolik investorů jsme přišli kvůli nedokončenému dálničnímu spojení,“ poukazuje na smutnou bilanci nedokončené dálnice Magdalena Hanáčková z krajského úřadu Ústí nad Labem.

Vyhraný soudní spor může stavbu opět zastavit

Stále ještě existuje teoretická možnost, jak dokončení dálnice zastavit – nějaký odpůrce by musel vyhrát soudní spor. Naštěstí případné podání žaloby stavbu neohrozí. „Doufáme, že ji nikdo nepodá. Mohla by to učinit případně ekologická sdružení, ačkoliv sdružení Děti Země, které výstavbu dálnice D8 blokovalo nejdéle, už se dalo slyšet, že žalobu podávat nebude.

Poslední odvolání však bylo od Společnosti ochránců přírody z Litoměřic, konkrétně od pana Studničky, který je však sám souzen za vydírání a zdržování dopravních staveb. Uvidíme, jestli podá další žalobu, nebo toho už nechá, každopádně věříme, že u soudu bychom uspěli,“ pokračuje Hanáčková.

První úsek téměř stokilometrové dálnice D8 byl zprovozněn už v roce 1990 a podle našich informací bychom se 14. května mohli dočkat dalších čtyř kilometrů. Úsek Lovosice–Bílinka je hotový prakticky od Vánoc, jenže most Vchynice byl v průběhu stavby pozměněn a je potřeba dodatečné stavební povolení.

Díky výběrovému řízení z roku 2007 bude zbývající kilometry dálnice D8 stavět společnost Eurovia, se kterou se však Ředitelství silnic a dálnic aktuálně dohaduje ohledně kvality dálnice D47.

„Od nástupu nového vedení probíhá zvýšená kontrola při přebírání dokončovaných staveb, kontrola autorských dozorů a hlavně záručních lhůt, aby do doby předávání staveb po záručních lhůtách byly zajištěny a odstraněny všechny vady a nedodělky. Zvýšená kontrola je na všech stavbách, nejen na dálnici D8, a i tam bude samozřejmě takto probíhat,“ uzavírá Vápeníková z ŘSD. A to po celou dobu výstavby.

autor: evk
Spustit audio