Kvůli stavbě D1 přišli lidé o domy, lyžaři mají sjezdovku

20. červen 2013

Nejrozsáhlejší opravy v historii dálnice D1 jsou v plném proudu. Málokdo ví, že hlavnímu tahu z Prahy do Brna musely kdysi ustoupit rodinné domy. Na druhou stranu ale díky dálnici mohou lyžaři jezdit na Fajtův kopec ve Velkém Meziříčí.

Babička českých dálnic právě prochází modernizací. Není se čemu divit – její historie sahá až do 30. let 20. století. Po dlouhé době používání už hlavní dopravní tepna není jako nová a potřebuje úpravy. „Víme, že dálnice D1 je nejkrásnější z Prahy po Mirošov a Mirošovice – tam je to nejlepší a dál už to začíná, tam už je to špatné,“ říká Pavel Klement, který po D1 jezdí denně.

Práce na dálnici začaly už v roce 1939. Válka a následující režim však stavbu přerušily. Pokračovala tedy až v roce 1963. V 70. letech vzniklo několik dálničních mostů. Jedním z nich je i ten ve Velkém Meziříčí. Jeho stavbu zažili manželé Hamrovi.

Čtěte také

„Byl tam jeřáb, tím to přenášeli a bylo to pěkné, podívali jste se nahoru a viděli jste, jak pracují nad vámi. Řekli nám, že pokud nám nespadne dům při odstřelu, můžeme tam zůstat,“ říkají se smíchem manželé. Takové štěstí neměl Vladimír Drachovský – kvůli stavbě se musel odstěhovat. „Dostali jsme papír z radnice, že se tam bude stavět,“ vzpomíná pan Drachovský.

Stavba mostu ve Velkém Meziříčí na druhou stranu prospěla sjezdovce na Fajtově kopci. „Oni nám říkali: podívejte se, stavíme dálniční most, trochu jsme to proměřili a potřebujeme nad Mezíříčím půl druhého kubíku odtěžit a nemáme to kam dávat, tak co kdybychom to navezli na „Fajťák“? My jsme jim řekli, že samozřejmě,“ vzpomíná Petr Zezula ze ski klubu ve Velkém Meziříčí.

Ačkoliv dálnice pomohla lyžařům, těžba podle fotografa Jiřího Michlíčka uškodila okolní přírodě. „Dálnice narušila i kopce. Tady je odtěženo mnoho tun – asi stovky – skály, kterou museli odstřelit.“

Čtěte také

Přes veškeré průtahy nakonec přišel listopad 1980 – doby, kdy se řidiči mohli poprvé svést po dálnici z Prahy až do Brna. Po několika desetiletích tak byla stavba 317 kilometrů dlouhé dopravní tepny dokončena. Do českých měst dálnice přinesla nové pracovní příležitosti, ale také hodně hluku.

autor: Lucie Maxová
Spustit audio