Počasí: mohlo by protáhnout modernizaci dálnice D1

16. květen 2013
počasí

Právě před týdnem začala dlouho očekávaná modernizace dálnice D1 a novinové titulky hlásaly – připravte se, začíná peklo na zemi. Dosavadní zkušenosti s opravami na naší nejstarší dálnici napovídaly, že to tak může být, ale zatím se zdá, že všechno probíhá bez problémů. Ty největší uzavírky nás však teprve čekají.

„Asi před třemi dny jsem tam jel a bylo to v pohodě. Myslel jsem, že to bude horší. Tak jak avizovali dopředu, že bude nějaké omezení. Co se týká modernizace dálnice D1, tak myslím, že je to krok správným směrem. Hlavně, aby to nebylo nadlouho a aby to nás řidiče příliš neomezovalo,“ říkají řidiči, příjemně překvapení, jak to při modernizace dálnice D1 vypadá.

Přesto, že je všechno po technické stránce pečlivě připraveno, jsou tu faktory, které se ovlivnit nedají. Vedle nezodpovědného chování řidičů, které může v uzavírkách vést k nehodám, je to především počasí, které výrazně promlouvá do průběhu modernizace. Ostatně první komplikace přišla hned na začátku. V sobotu se mělo dělat vodorovné značení pro dlouhodobou uzavírku, jenže to nešlo.

Čtěte také

„Vzhledem k silnému dešti, se nedalo vodorovné značení pokládat, protože první auto, které by do toho najelo, by pravděpodobně odjelo i s barvou na pneumatikách,“ vysvětloval Rudolf Rusler z firmy GEFAB, jejíž pracovníci tak nečekaně museli znovu nastoupit v neděli, kdy došlo i ke svedení dopravy do jednoho pruhu.

Naštěstí se všechno stihlo do začátku odpolední špičky a teď už mezi Velkou Bíteší a Lhotkou řidiči bez problémů zvládají jízdu ve dvou zúžených pruzích, i přesto, že mají devět kilometrů. Toto byla ovšem pouze drobnost. Právě kvůli počasí totiž stále není jasné, jak dlouho bude modernizace každého úseku trvat.

„Je to ještě velkou otázkou. Finální rozhodnutí padne až během léta, až uvidíme, jestli se nám podařilo urychlit první a druhou etapu,“ zatím bezradně krčí rameny generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

S modernizací se začalo pozdě

V čem je problém? V pozdějším začátku. Podle původního harmonogramu měla první a druhá etapa trvat přes čtyři měsíce a pak by se doprava svedla do jednoho pásu a ten druhý by se kompletně rozboural a postavil znovu. Jenže na to je potřeba dalšího čtvrt roku, přičemž na konci musí být teplo.

„Je maximální snaha první a druhou etapu urychlit, tak abychom v letošním roku mohli udělat i třetí etapu – položit v jednom směru cementobetonové desky,“ vysvětluje David Čermák.

Takže před zimní přestávkou by byla kompletně zmodernizována jedna polovina dálnice, ta druhá by se udělala na jaře a o prázdninách 2014 by u Velké Bíteše a Větrného Jeníkova bylo hotovo. Proto se teď řeší jednorázové zavření dálnice kvůli snášení mostů, aby zbylo více času na samotnou rekonstrukci. Jenže jak potvrzuje Jan Kroupa, který má na ŘSD modernizaci D1 na starosti, může také nastat horší varianta.

Čtěte také

„Pokud ta rizika budou natolik velká, dokážu si představit, že bychom odsunuli realizaci do dalšího roku – se samotnou rekonstrukcí by se začalo v březnu,“ dodává David Čermák.

Takže by se třeba v září přestalo pracovat a pokračovalo by se celou příští sezónu, přičemž druhá etapa modernizace D1 by mohla začít až za dva roky a všechno by se to protáhlo. Tak doufejme, že rychlejší variantě bude nakloněno i počasí.

autor: evk
Spustit audio