Rekonstrukce D1 by opravdu měla začít v březnu

27. prosinec 2012

Konec roku je časem bilancování. Bohužel ne vždy je to příjemné konstatování. Co se letos například vůbec nepovedlo, to je zahájení rekonstrukce dálnice D1. Čtyřicetiletá dáma si o modernizace říká už hezky dlouho a z úst povolaných jsme na začátku roku slyšeli, že na jaře se začnou opravovat první čtyři úseky. Jenže pak byl termín posunut na začátek prázdnin, poté na září, listopad a teď je konec roku a zatím se ani neví, kdo by opravu měl dělat, natož aby se na dálnici něco dělo.

Dočkáme se tedy v roce příštím? Určitě ano. Modernizace dálnice D1 je náhradním projektem pro financování staveb z Operačního programu doprava Evropské unie. A aby bylo možné peníze na D1 použít, musí se začít stavět v roce 2013, aby nejpozději o rok později byla stavba hotová. Zároveň je však nutné naprosto přesně specifikovat požadavky, aby se nestalo, že EU stavbu neproplatí pro formální nedostatky. To je přesně ten důvod, proč se neustále oddaluje ukončení výběrového řízení na stavební firmy.

13 účastníků podalo přes 2,5 tisíce dotazů, a Ředitelství silnic a dálnic proto změnilo obchodní podmínky. Ty se podle šéfky úseku kvality Miloslavy Pošvářové musely zapracovat do výběrového řízení.

„Když si představíte 2,5 tisíce dotazů, tak dokument přestává být platným. Přepracovávali jsme specifikace, aby byly jednoznačně srozumitelné. To může být důvodem k posunutí tendru. My samozřejmě děláme vše pro to, aby se jeho prostřednictvím vybral nejvhodnější uchazeč z pohledu státu,“ popisuje Pošvářová.

Lednový termín je prý definitivní

Přestože ŘSD původně tvrdilo, že stavební firmy své nabídky budou muset předložit ještě do Vánoc, nakonec se rozhodlo, že počká až po svátcích. Generální ředitel ŘSD David Čermák je přesvědčen, že termín 3. leden 2013 je už ten definitivní.

„Do tohoto momentu nepřišly žádné zásadní námitky ani dotazy, proto předpokládám, že termín bude platit. Posunutí bylo způsobeno novými obchodními podmínkami a také velkým množstvím dotazů ze strany zhotovitelů kvůli ojedinělé technologii,“ vysvětluje Čermák.

Rekonstrukce 160 kilometrů dálnice D1 od Mirošovic po Kývalku je rozdělena na zhruba desetikilometrové úseky – najednou by se měly dělat čtyři, maximálně pět. Celkové náklady se odhadují na 25 miliard korun, ovšem díky konkurenci 13 účastníků výběrového řízení se čeká cena nižší. Kdo a za kolik bude první čtyři úseky dělat, bychom měli vědět kolem 10. ledna.

Zkontrolovat, vybrat a může se začít stavět

„Všichni splnili kvalifikaci, takže my pouze posoudíme cenu. Vzhledem k tomu, že je to položkový rozpočet, musíme zkontrolovat, jestli vše odpovídá a vše je správně naceněno. Počítám, že v horizontu týdne bychom měli rozhodnout, a potom zbývá ještě 15 dní na odvolání,“ říká Čermák.

A právě odvolací řízení, zvláště pokud by šlo až k Úřadu pro hospodářskou soutěž, může zkomplikovat zahájení modernizace. Ovšem Čermák věří, že ŘSD udělalo všechno pro to, aby tendr byl nenapadnutelný a aby se začátkem března začalo na D1 pracovat.

„V mezidobí dojde k proškolení našich lidí, kteří budou na stavbě působit, stejně jako zaměstnanců zhotovitelů. Hlavní mumraj na staveništi by měl začít se začátkem stavební sezóny. Pokud to počasí dovolí, tak 1. března,“ uzavírá Čermák.

autor: evk
Spustit audio