ŘSD se před modernizací D1 spojilo s akademiky. Přečtěte si, jak to dopadlo!

24. duben 2013

Dnes bychom se měli dozvědět, kdy začnou na dálnici D1 první uzavírky kvůli náročné modernizaci naší nejvytíženější dálnice. Odpoledne bude Ředitelství silnic a dálnic jednat se stavebními firmami o konečném harmonogramu prací, a pokud se dohodnou, bude jasné, kdy se u Větrného Jeníkova a před Velkou Bíteší začne pracovat. Vraťme se však na chvíli na začátek, kdy se modernizace naší nejstarší dálnice připravovala. Došlo tady totiž k netradiční události – stavaři se spojili s akademiky.

S trochou nadsázky můžeme říct, že role tří sudiček u zrodu modernizace dálnice D1 obsadilo České vysoké učení technické, přesněji dvě jeho fakulty. Fakulta stavební řešila, co je nejlepší po stránce technologické, zatímco Fakulta dopravní věštila – tedy pardon, doporučovala, jaká je nejvýhodnější délka uzavírek a jak o případných kolonách co nejrychleji informovat řidiče.

„Spolupráce je zásadní. Modernizace D1 je důležitým a v Česku technologicky a objemově nevídaným projektem. Projekt byl proto od začátku řešen v technologické radě generálního ředitele ŘSD se zastoupením akademiků z jednotlivých vysokých škol,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

Čtěte také

„Spolupráce je přínosná a důležitá. My k opravě přistupujeme z praktické stránky, do zásadních oprav však je nutné vložit i tu teoretickou,“ pochvaluje si spojení teorie s praxí.

Poprvé se před uzavírkami dočkáme telematických prvků

Právě díky tomu se modernizace D1 změnila z klasické opravy výjimečnou. A to i pohledu řidičů. Poprvé budou před uzavírkami použity telematické prvky, díky kterým bychom měli vědět, jaké zdržení nás čeká.

„Šlo o zásadní přínos ČVUT, která přišla s projektem, který jsme od začátku modernizace nijak neakcentovali,“ podotýká David Čermák.

A to ani ne tak proto, že by na ŘSD netušili, že něco takového je možné – stačí se podívat do ciziny – ale protože se báli, že to bude hodně drahé. Podle profesora Pavla Přibyla z Ústavu dopravních systémů je to zbytečná obava.

V Německu nic nového pod sluncem, u nás pole neorané

„Skutečně to je velmi efektivní systém. S pomocí několika senzorů a akčních členů je možné zlepšit podmínky, které tam jsou. Nevymýšleli jsme to z čisté vody. Telematika se u nás rozvíjí od 90. let. Všichni známe dálnice v Německu a proměnné dopravní značky, u nichž je obrovská efektivita,“ popisuje.

Čtěte také

Jenže u nás je to zatím pole neorané. Prakticky pouze na Pražském okruhu funguje liniové řízení dopravy, kde se v závislosti na počtu aut mění nejvyšší povolená rychlost. A tak je zřejmé, že při dlouhých uzavírkách, které nás na D1 čekají, se systém bude teprve rozebíhat a postupně bude nabízet stále více důležitých informací pro řidiče.

autor: evk
Spustit audio