Velká cena Nizozemska – závodní motocykly se tam proplétají mezi diváky

27. červen 2013

Nejlepší světoví motocykloví jezdci se sjeli do nizozemského Assenu, protože právě tady se v sobotu bude bojovat o další body do mistrovství světa. Centrem každého závodu je paddock – místo v blízkosti trati, kde mají své zázemí jednotlivé týmy, tedy jezdci a jejich motorky. A mohou sem i diváci. V Assenu je ale paddock poměrně malý a tak tady panují zvláštní pravidla.

Zatímco jezdci Moto GP to mají jednoduché, protože mají své motocykly v boxech přímo na pit lane, jezdci ostatních kategorií, především Moto 3, jsou na tom trošku hůř – musejí se na dráhu dostávat až z hlouby paddocku. Osm pořadatelů v bílo modrých vestách se žlutým praporkem vytvořilo takový kordon, kterým se dostávají jezdci nižších kubatur na trať. A je to věc poměrně neobvyklá.

„Jestliže nejste v pořadí na vysokých pozicích, tak si na boxy nemůžete pomýšlet. Hlavně tady jsou strašně malé boxy – 21 týmů stojí venku. Je to určitě nevýhoda, ale že by mě to nějak štvalo, to ne,“ říká Jakub Kornfeil jezdící ve třídě Moto 3.

A když se chce někdo vydat na trať, ozve se píšťalka a vzápětí přijíždí závodník, kterého tlačí jeho mechanik, aby se pomalu a bezpečně dostal na trať. „Oni nás tlačí, nemůžeme ani nastartovat motorku, nemůžeme mít zařazenou rychlost, protože někteří kluci by tady letěli moc rychle,“ popisuje Jakub Kornfeil.

Píšťalka všechno řídí

Píšťalka je jasný signál, že se blíží nějaký motocykl. Zvednutá žlutá vlajka jasně dává najevo, odkud motocykl jede, takže si všichni musejí dávat pozor, aby je nikdo nesrazil. „Dívám se pouze před sebe, mám před sebou otevřené prostranství, mají to tu dobře vymyšlené,“ říká Jakub Kornfeil.

Teď už se jezdci vracejí po prvním tréninku zpátky, takže tu mají z pořadatelů a žlutých vlajek doslova kordon. Trénink skončil a píšťalky a vlajky přijdou ke slovu zase za dvě hodiny, kdy začíná další trénink.

autor: evk
Spustit audio