Ženeva 2010: Škodovka s novou tváří

2. březen 2010

Škoda Fabia, Fabia Combi i Škoda Roomster se představují v pozměněném kabátku, nebo chcete-li s novou tváří. Na ženevském autosalonu slaví svou premiéru také nová Fabia RS a poprvé bude nejsportovnější model této řady představen i ve verzi kombi.

Inovovaná přední část auto opticky rozšiřuje a, co si budeme nalhávat, právě fabie to potřebuje, protože na silnicích působí trochu hubeným dojmem. Hlavními prvky v novém vzhledu přídě jsou nová mřížka chladiče a trojrozměrně tvarované světlomety. Vzadu jsou to nové světlomety ve tvaru písmene C, a to jak v případě fabie, tak roomsteru. Zachován zůstal tvar prosklených ploch připomínajících hledí přilby - důležitý identifikační prvek obou modelů Roomster a Fabia.

Důvodem úpravy předních partiích jsou nové motory, které budou pracovat pod kapotami modelů Fabia a Roomster. Celkově je k dispozici sedm benzínových a tři naftové motory. Nejslabší benzín ve fabii má pouhých 44 kW, na druhém konci je nejsilnější varianta s výkonem 132 kW. Model Roomster budou pohánět motory s výkonem od 51 kW do 77 kW.

Přední pohled

Naftové motory obou modelových řad mají výkon od 55 kW do 77 kW při zdvihovém objemu 1,2 a 1,6 litru. Všechny naftové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic. Mezi nejdůležitější inovace patří přechod na vysokotlaké vstřikování systémem Common rail.

Škoda sází i u motorů pro modely Fabia a Roomster na strategii downsizingu, spočívajícího ve snižování zdvihového objemu motorů. Aby bylo možné přesto dosáhnout přiměřeného výkonu, používá se jednoduchého nebo dvojitého přeplňování a vysoce efektivního přímého vstřikování. Právě u benzínových motorů umožňuje přeplňování turbodmychadlem podstatné zvýšení točivého momentu, který je navíc ve srovnání s dosavadními motory s atmosférickým plněním k dispozici při podstatně nižších otáčkách.

Fabia Combi

Motorizace:
- 1,2 HTP/44 kW (60 k) - EU 5 (ne pro roomster)
- 1,2 12V HTP/51 kW (70 k) - EU 5/EU2
- 1,4 16V/63 kW (86 k) - EU 5 (pro roomster bude k dispozici později)
- 1,2 TSI/63 kW (86 k) - EU 5
- 1,2 TSI/77 kW (105 k) - EU 5
- 1,6 16V/77 kW (105 k) - EU 4/EU 2 (bude k dispozici později)
- 1,6 16V/77 kW (105 k) (A) - EU 4/EU 2 (bude k dispozici později)
- 1,4 TSI/132 kW (180 k) - EU 5 pro RS
- 1,2 TDI CR DPF/55 kW (75 k) - EU 5/EU 4 (bude k dispozici později)
- 1,6 TDI CR DPF/66 kW (90 k) - EU 5
- 1,6 TDI CR DPF/77 kW (105 k) - EU 5

RS

Nejvýkonnější čtyřválcový benzínový motor pro Fabii RS, který pracuje s dvojitým přeplňováním, má při objemu pouhých 1,4 litru výkon 132 kW a do hnacího ústrojí tlačí točivý moment 250 Nm už v rozsahu od 2000 min-1 až do 4500 min-1. Kombinovaná spotřeba tohoto motoru činí 6,4 litru na 100 km, emise CO2 pouhých 148 g/km. Tyto výkonnostní a emisní hodnoty patří mezi ty absolutně nejlepší ve své třídě.

Fabia RS

Sportovní verze Fabie RS bude nabízena jak v klasické verzi hatchback, tak zároveň ve verzi kombi. Obě lze rozpoznat podle odlišného předního nárazníku a integrovaných kruhových mlhových světlometů. Na masce chladiče nechybí symbol RS. Výrazným znakem jsou také 17palcová kola z lehkých slitin, červeně lakované brzdové třmeny nebo tónovaná skla. Záď dostala nový nárazník s difuzorem a dvojitou koncovku výfuku.

SCOUT

Fabia se ve světové premiéře představí také ve verzi Scout a bude to již čtvrtá outdoorová verze modelů tuzemské automobilky - zařadí se vedle Fabie Combi Scout, Roomsteru Scout a Octavie Combi Scout. Fabia Scout je orientována na zákazníky, kteří se rádi odlišují. Výrazným odlišovacím znakem je výrazný, speciálně tvarovaný nárazník v offroad designu a samozřejmě sada ochranných krytů karoserie.

Fabia Scout

V interiéru najdete čalounění sedadel z odolného materiálu, pedály z ušlechtilé oceli s pryžovými protiskluzovými plochami a také koberečky s nápisem Scout.

autoři: Škoda Auto , onj
Spustit audio