Ženeva 2012: toledo dostalo přednost před novou škodovkou

6. březen 2012

Potřetí v historii bude mladoboleslavská automobilka vyrábět auto jiné značky. Řeč je o modelu Seat Toledo, který bude sjíždět ze stejné linky jako nebližší nový model Škodovky s rozměry mezi fabií a octavií. Název zatím není známý. Navíc koncern Volkswagen dal pro ženevský autosalón přednost toledu, takže Škoda na stánku auto své nejbližší budoucnosti vůbec nemá.

Na tradiční show všech jedenácti značek koncernu VW v předvečer startu autosalónu, kterou sledovalo na 1300 hostů ze 44 zemí, bylo toledo jedním z hlavních taháků. Škodovka se na ní pochlubila pětidveřovou variantou malého modelu Citigo. Nicméně publicita kolem toleda, která se rozpoutala koncem minulého týdne kvůli zveřejnění jeho fotek, ji může jenom těšit.

„V zákulisí se šeptá, že to nebyla žádná v předstihu připravená akce, ale spíš něčí pirátský počin. Svým způsobem to pomohlo jak Seatu, tak Škodovce, protože publicita kolem toho byla obrovská a určitě mnohem větší, než kdyby to bylo odhaleno na autosalónu plánovaně,“ říká motoristický novinář Ondřej Běhal.

Čtvrtá generace toleda paradoxně nenaváže na třetí. Ta se totiž tak nepovedla, že její výroba už před lety předčasně skončila. Odkazuje se spíš na první generaci, kterou dobře znali čeští podnikatelé i taxikáři.

„Bylo to první auto úspěšných podnikatelů v 90. letech. První generace s velkým kufrem byla velice populární, toledo bylo ve své době opravdu pojem. Tento koncept navazuje na první generaci, takže má opět velký zavazadlový prostor a je postaven na relativně malém podvozku,“ doplňuje mluvčí Seatu v České republice Jan Klíma.

Finální podobu seatu i škodovky uvidíme až na podzim v Paříži

To, co je vidět v Ženevě, není takzvaná produkční verze, byť se jí podle zákulisních informací velmi blíží. „Toledo se představuje zatím jako studie a sériová verze by se měla ukázat na podzim v Paříži,“ dodává Klíma.

Silnou stránkou nového toleda bude velký kufr

Také nová škoda bude představena na pařížském autosalónu. Mluvčí automobilky vypočítal, že toledo bude už třetím autem jiné značky, které se bude v Mladé Boleslavi vyrábět. „V 50. letech se krátce vyráběly v Mladé Boleslavi vozy značky Tatra a na začátku 90. let jsme v Kvasinách montovali vozy VW Caddy. Seat budeme v Mladé Boleslavi montovat poprvé,“ říká Josef Baláž.

Stále živá je v Ženevě diskuse, jak moc si budou toledo a nová škoda z jedné linky podobné. Ve Škodovce mají jasno. „V případě nové kompaktní limuzíny značky Škoda a modelu Seat Toledo jde o dva odlišné vozy. Oba sice využívají stejné koncernové komponenty a moduly, ale bude mezi nimi značný rozdíl,“ pokračuje Baláž.

Jinak to vidí novinář Ondřej Běhal. „Toledo je podle mě novému rapidu hodně blízké. Pod kabátem nového seatu je schovaná škodovka, která se zařadí mezi fabii a octavii. Cenou by měla být blíž fabii, ale rozměry spíš blíž k octavii. Proto by to mělo být auto s velkým potenciálem stát se nejprodávanějším vozem v České republice v nejbližších letech.“

O to zajímavější zůstává otázka, jak se bude nová škodovka jmenovat. „Jméno jsme zatím neurčili. My jí říkáme nová kompaktní limuzína,“ uzavírá Baláž. Přesto si za Motožurnál po rozhovoru se šéfem vývoje Škodovky tady v Ženevě troufneme odhadnout, že se nová škodovka nemusí jmenovat Rapid, ale jinak.

autor: jař
Spustit audio